N-VA eist behoud parking Oostakker-Lourdes als openbare parking

Op 27 november 2013

De N-VA-fractie vraagt het stadsbestuur om de parking in de Sint-Jozefstraat in Oostakker open te houden en om te overleggen met de buurt.

De N-VA-fractie heeft met verstomming vernomen dat de Stad Gent niet langer bereid is de huur voor de parking in de  Sint Jozefstraat in Oostakker te betalen.
Deze parking wordt veel gebruikt: door bedevaarders, maar ook door ouders die hun kinderen in de nabij gelegen scholen komen afzetten, of door mensen die in de nabije groenzone een wandeling willen maken.
“Het is wraakroepend dat deze beslissing genomen werd zonder enig overleg” zegt gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem, “het stadsbestuur had niet eens de fairness om dit aan de buurt te melden, laat staan om het voor te leggen aan de gemeenteraad.”

De stad betaalde welgeteld 138,50 euro huur per maand voor dit terrein. Het stopzetten van dit huurcontract is dus een besparing van amper 1600  euro per jaar.
Het is onbegrijpelijk dat het stadsbestuur deze kleine inspanning niet wil doen ten gunste van de omliggende bewoners en van deze toeristische trekpleister.
De N-VA vraagt het schepencollege onmiddellijk overleg op te starten met de betrokkenen om tot een goede oplossing te komen.
“Na de sluiting van de brandweerpost-Noord en het zwembad Rosas wil het stadsbestuur ook van deze parking vanaf", zegt Van Renterghem. “Bovendien blijkt de beloofde heraanleg van Oostakkerdorp maar een vage belofte op lange termijn. Dit stadsbestuur ligt kennelijk niet wakker van de belangen van de inwoners van Oostakker”