N-VA Gent kiest voluit voor jongeren: “Veiligheid is de hoeksteen van een vrije stad”

Op 14 juni 2024

De Gentse N-VA presenteert vandaag elf jongeren-kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober. Met Charlotte Coucke (26) en Mathieu Cockhuyt (31) prominent op de vierde en vijfde plaats. De N-VA-jongeren pleiten voor een kordaat veiligheidsbeleid in de Arteveldestad, met een focus op preventie, bestraffing, maar ook nazorg voor de slachtoffers. “Wij gaan voor een stad waar iedereen zichzelf kan zijn en ten volle kan genieten van alles wat Gent te bieden heeft”, zegt jongerenvoorzitter Cockhuyt.

Charlotte Coucke (26), kabinetsmedewerker van Vlaams minister Matthias Diependaele en bestuurskundige, pleit voor nultolerantie voor geweld tegenover hulpverleners, veiligheidsdiensten en personeelsleden van het openbaar vervoer. “Als Gentse hecht ik veel belang aan het fijne gevoel van de stad, Gent leeft! Dat gevoel wil ik behouden, maar wanneer zelfs onze hulpdiensten slachtoffer worden van geweld dan schort er iets. Deze mensen zijn cruciaal voor de veiligheid.” Dit probleem moet prioritair aangepakt worden, naast het federale niveau moet ook het Gentse bestuur zijn verantwoordelijkheid nemen. “Denk aan goede uitrusting met onder meer bodycams voor alle eerstelijns flikken. Daarnaast moet er ook meer ingezet worden op de buurt als spil van ons veiligheidsbeleid.”

Mathieu Cockhuyt (31), criminoloog en parlementair medewerker van voormalig kamerlid Valerie Van Peel, pikt in: “Dat willen we doen via het versterken van de wijkpolitie en het opstarten van buurtinformatienetwerken, maar ook door echt te luisteren naar jongeren die met hun frustraties soms geen blijf weten. Denk aan de hartenkreet van enkele jongeren uit de Brugse Poort een tijdje geleden. In een open brief vroegen ze zich af waarom het zelfverklaarde progressieve stadsbestuur niet naar hen luistert”. Coucke vult aan: “Daarnaast kan een aanwezige politie ook meer actief een oogje in het zeil houden. Als jonge vrouw is het niet altijd fijn rondlopen op straat, schunnige opmerkingen of zelfs ongewenste aanrakingen zijn een realiteit. Het louter aanwezig zijn van politie op straat kan al een afschrikkend effect hebben.”

Gent weet zich momenteel ook geen raad met de typische uitdagingen van een grootstad: zwembadincidenten, zwerfvuil, krakers, vandalisme, drugs, agressie, knalpotterreur. “Ik ben een koele minnaar van camera’s, maar het is absurd dat het stadsbestuur gretig camera’s inzet  voor verkeersboetes, maar niet voor criminaliteit.” Cockhuyt ijvert voor een lik-op-stukbeleid voor criminaliteit en overlast, en een robuust anti-kraakplan. “Van andermans eigendom blijf je af.”

Zoals in alle grootsteden blijft de aanpak van druggerelateerde criminaliteit en overlast een belangrijk aandachtspunt. “Een totaalaanpak werkt op drie sporen: preventie, hulpverlening/sociaal beleid (zoals housing first) en repressie. Voorkomen waar kan, helpen waar nodig, bestraffen waar het moet.” De jongerenvoorzitter spreekt vanuit zijn ervaring als maatschappelijk werker, criminoloog en bestuurskundige. “Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Zonder veiligheid, geen vrijheid.”

Met de zomer in aantocht is ook de Blaarmeersen een aandachtspunt. De afgelopen jaren waren er heel wat incidenten met relschoppers. “Mensen komen naar de Blaarmeersen om een leuke tijd te hebben met hun vrienden of gezin, niet om met angst terug te keren naar huis. Zwembadterreur mogen we nooit tolereren. Op korte termijn moeten we de straffeloosheid aanpakken. Dat kan alleen met een plaatsverbod en een zwarte lijst voor iedereen die het te bont maakt, en dan niet alleen voor de zwaarste overtreders zoals nu."

De jongeren pleiten eveneens voor het aanpakken van huiselijk geweld. “De kindreflex moet doordringen binnen onze stedelijke diensten. Bij acuut gevaar voor een kind moet onmiddellijk worden ingegrepen. Zonder met de vinger te wijzen moeten we lessen trekken uit wat bijvoorbeeld de kleine Raul overkwam. Het Veilig huis dat er recent kwam in onze stad dankzij Vlaams minister Zuhal Demir is alvast een echte meerwaarde om intra-familiaal geweld structureel aan te pakken.”

De jongeren-kandidaten van N-VA Gent op een rijtje:

Plaats 4 – Charlotte Coucke, Binnenstad, raadgever Vlaams minister Matthias Diependaele (charlotte.coucke [at] n-va.be)

Plaats 5 – Mathieu Cockhuyt, Sint-Denijs-Westrem, parlementair medewerker Valerie Van Peel, criminologie en bestuurskunde (mathieu.cockhuyt [at] n-va.be)

Plaats 23 – Arnout Wittevrongel, Gentbrugge, ingenieur in de energiesector (arnout.wittevrongel [at] gmail.com)

Plaats 25 – Nicolaas Vandenabeele, Binnenstad, student master nationale politiek  (nico.vandenabeele [at] hotmail.com)

Plaats 26 – Lynn Van Hove, Oostakker, student handelswetenschappen (lynn.van.hove01 [at] gmail.com)

Plaats 27 – Tom Van Damme, Binnenstad, fractiemedewerker (tom.vandamme [at] stad.gent)

Plaats 28 – Rosalie Lagaert, Ledeberg, group legal counsel bij een interieur- en bouwbedrijf (rosalielagaert [at] gmail.com)

Plaats 35 – Aaron Verbrugghe, Binnenstad, parlementair medewerker Peter De Roover, toegepaste economische wetenschappen en journalistiek (aaron.verbrugghe [at] n-va.be)

Plaats 37 – Bram De Maertelaere, Wondelgem, student master in de chemie (bram.demaertelaere2307 [at] gmail.com)

Plaats 39 – Korneel Decorte, Ledeberg, adviseur lokaal beleid (korneel.decorte [at] n-va.be)

Plaats 46 – Lander Van der Slycken, Binnenstad, student politieke wetenschappen (landervanderslycken [at] gmail.com)

Op de foto (van links naar rechts): Bram, Lander, Tom, Charlotte, Mathieu, Aaron, Rosalie, Korneel, Lynn.