N-VA Gent: “Klachten van bewoners over nieuw mobiliteitsplan Dampoort/Oud-Gentbrugge ernstig nemen”

Op 3 mei 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Veiligheid
knip

Afgelopen maandag werd het betwiste nieuwe mobiliteitsplan voor de wijken Dampoort en Oud-Gentbrugge ingevoerd. N-VA-fractieleider en lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt: “Uit de eerste reacties van bewoners die ons bereiken, blijkt dat er – zoals voorspeld – een aantal belangrijke pijnpunten opduiken. Met N-VA Gent zijn we nooit voorstander geweest van dit plan. Er is onvoldoende draagvlak bij de bevolking en problemen worden niet opgelost maar verschoven.”

Gemeenteraadslid Gert Robert, zelf Gentbruggenaar: “Wat opvalt is dat zowel automobilisten als fietsers ons melden dat de verkeersveiligheid er niet op verbetert, wel integendeel. Gentbruggebrug is op dat vlak één van de grote probleemplekken. Om de haverklap zijn er bijna-ongelukken tussen auto’s en fietsers. Dat was ook te verwachten: automobilisten en fietsers moeten er elkaar voortdurend kruisen. Dat creëert vanzelfsprekend gevaarlijke situaties.”     

Van Bossuyt: ”De filevorming op de Dendermondsesteenweg – en de bijhorende verkeersonveilige situaties – zijn een ander aandachtspunt. Ondertussen is de verkeerslichtenregeling wel aangepast, dus we zullen nu moeten zien wat daarvan het effect is. Maar het kan niet zijn dat mensen tot een half uur en nog veel langer extra moeten doen over hun gebruikelijke thuis-werk/school-trajecten.”

Robert: “De Wolterslaan is een ander heikel punt. Deze uitgesproken woonstraat moet nu pakken meer verkeer slikken. Daar hadden de bewoners op voorhand meermaals voor gewaarschuwd. Maar men heeft niet willen luisteren. Ook dit is een voorbeeld van hoe dit plan bestaande problemen gewoon verplaatst van de ene naar de andere straat. Ik begrijp ten volle dat mensen boos en teleurgesteld zijn.”

Robert: “Ik hoor ook klachten over de verminderde bereikbaarheid van de ziekenhuiscampus van Maria Middelares. Niet alleen rechtstreeks vanwege patiënten, maar ook van chauffeurs die aan vrijwilligersvervoer doen. Dit is voor ons essentieel: de vlotte toegankelijkheid van het ziekenhuis mag op geen enkele manier in het gedrang komen.”

Van Bossuyt: “Bewoners voelen zich ook geschandaliseerd door opmerkingen genre ‘je moet maar met de fiets gaan’. Dat toont hoe wereldvreemd dit stadsbestuur is. Voor veel mensen is de fiets simpelweg geen optie. Maar die grote groep bewoners wordt gemakkelijkheidshalve vergeten. En dat voor een stadsbestuur dat sociaal wil zijn en ondertussen wel de mond vol heeft over zaken als vervoersarmoede.”

Van Bossuyt: “Voor ons moet dit plan op de schop. Weg met de knip aan Gentbruggebrug en andere betwiste maatregelen. Gerichte verkeersveiligheidsmaatregelen kunnen – en moeten – voor ons, maar de huidige aanpak werkt niet. Dat toont ook de nog altijd lopende juridische procedure tegen het plan door een aantal getroffen ondernemers. Ik zou zeggen: burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD), neem je verantwoordelijkheid op, maar onze burgemeester is (ook) in dit dossier nergens te bekennen en laat alles over aan zijn partner-in-crime schepen Watteeuw (Groen).”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is