N-VA Gent steunt raadslid: pesterijen moeten stoppen

Op 26 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

De verkiezingscampagne binnen een deel van de Gentse Turkse gemeenschap wordt geplaagd door intimidatie, pesterijen en zware sociale druk. Ons gemeenteraadslid Ömer Faruk Demircioglu is hiervan het slachtoffer. De discussie op de voorbije gemeenteraad is in die context te zien. De Gentse N-VA blijft als één groep achter Ömer Faruk staan.

Elke Sleurs (N-VA fractieleidster gemeenteraad) bedaart de gemoederen: “Het is duidelijk dat de discussie hoog opliep in de keuken. Ik was hier zelf geen getuige van. Uiteraard betreuren we dit voorval, maar van fysiek geweld was er volgens mijn informatie geen sprake. Ik heb dan ook vragen bij de démarche van schepen Tapmaz. We kunnen nu enkel het onderzoek van de politie afwachten. Wij blijven als één groep achter Ömer Faruk staan.”

Anneleen Van Bossuyt (lijsttrekker N-VA) kaart aan dat het over een onderliggend probleem gaat: “Ons raadslid, Ömer Faruk, staat onder zware druk omwille van zijn keuze voor N-VA. Symbooldossiers zoals de hoofddoek op school en de boerkini in de zwembaden hebben erg hevige reacties uitgelokt. De druk is te voelen tot in de raadszaal. Van treiterende sms’en tot beschuldigingen. Voor mij is het duidelijk: dit moet stoppen.”

Ook media die gericht zijn op de Gentenaars met een Turkse afkomst spelen een kwalijke rol. Van Bossuyt: “De Turkstalige nieuwswebsite Belemtürktv valt ons raadslid geregeld rechtstreeks aan. N-VA wordt er omschreven als extreem- en ultra-rechts. Ömer Faruk is al meermaals kop van jut geweest en zelfs zijn familie wordt door de mangel gehaald. In de reguliere pers zou dit soort artikels nooit kunnen.”

Elke Sleurs zag de politieke sfeer veranderen: “Dit soort van reacties kenden we vroeger niet in Gent. Het kartel SP.A-Groen voelt de hete adem van de vier multiculturele partijen die in Gent opkomen, en ze weten dat een groot deel van de Turkse gemeenschap in Gent hun mobiliteitsbeleid niet lust. Daarom drijven ze nu de discussies over de hoofddoek en de boerkini op de spits. Ömer Faruk heeft een genuanceerde mening over levensbeschouwelijke thema's als de hoofddoek, maar hij is ook een moslim. Voor mensen als Ömer Faruk zal er altijd een plaats zijn binnen onze partij.”

Van Bossuyt doet een oproep naar alle partijen: “Als N-VA zijn we hevig voorvechter van de vrije meningsuiting. Gentenaars uit de Turkse gemeenschap moeten vrij hun mening kunnen uiten, zonder te moeten vrezen voor pesterijen en intimidatiepogingen. We willen daarom een oproep doen naar alle partijen die claimen dat ze niet willen polariseren, om zich hierover te beraden.”