N-VA Gent: “Stop invoering knip Gentbruggebrug”

Op 10 januari 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Knip Gentbruggebrug

De knip van Gentbruggebrug blijft de gemoederen beroeren. Vanaf vandaag is de brug volledig afgesloten voor autoverkeer. Er worden werken uitgevoerd ter voorbereiding van de invoering van de definitieve knip in het voorjaar. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Van bij de voorstelling ervan is de knip omstreden. Bewoners vrezen dat bestaande problemen zich gewoon zullen verplaatsen. Handelaars en ondernemers vrezen een negatieve impact op hun zaak. Ik ben daarom blij te vernemen dat de Raad van State de zaak die een aantal belanghebbenden aangespannen hebben, ontvankelijk heeft verklaard.”

Gert Robert, gemeenteraadslid en Gentbruggenaar: “De geplande knip maakt deel uit van een nieuw ‘wijkcirculatieplan’ voor een deel van Gentbrugge en de Dampoortwijk in Sint-Amandsberg. Dat men wil werken aan meer verkeersveiligheid is op zich natuurlijk prima en absoluut nodig, maar het is nog maar de vraag of dat hier het geval is. Door de knip die er komt zullen auto’s en fietsers elkaar net meer moeten kruisen in plaats van minder. Is dat wat we willen?”

Robert: “Vandaag stonden er tijdens de spits al meteen lange files. Het valt te verwachten dat de verkeersellende de komende dagen zal aanhouden. De alternatieve route via de Dampoort is immers ook niet zonder problemen door de werken aldaar die nog een hele tijd zullen duren. Zo’n ingrijpende maatregel nemen terwijl  je goed weet dat er geen goed alternatief voorhanden is: ik begrijp dat echt niet.”

Van Bossuyt: “De knip is een mooi voorbeeld van hoe dit stadsbestuur graag voor een shock effect-aanpak kiest in plaats van voor evenwicht. Alternatieven zoals het verkeersveiliger maken van van de straatinrichting of een aparte fiets- en voetgangersbrug worden terzijde geschoven. Want dat kost geld natuurlijk en dat heeft het Gentse stadsbestuur niet meer na jaren van bedenkelijk financieel beleid. De huidige ‘oplossing’ is een bedreiging voor de bereikbaarheid van beide wijken en nota bene ook van de ziekenhuiscampus van Maria Middelares in de Kliniekstraat.”

Robert: “Dat belanghebbenden zich genoodzaakt zagen om naar de rechter te trekken, doet ernstige vragen rijzen over het voorafgaandelijke participatietraject. Met N-VA klagen we al langer aan dat dit stadsbestuur wel vaker slechts één klok hoort luiden. Men luistert al te gemakkelijk alleen naar de stemmen die het best aansluiten op de visie die het stadsbestuur zelf al had. Andere geluiden worden geweerd. Dan krijg je dit natuurlijk: mensen geraken begrijpelijkerwijs gefrustreerd en trekken richting rechtbank. En dat is hun goed recht.”

Van Bossuyt besluit: “De procedure bij de Raad van State is een uitstekende gelegenheid om het wijkcirculatieplan en met name de knip aan Gentbruggebrug te herbekijken. Ik roep OpenVLD-burgemeester Mathias De Clercq op om dit omstreden dossier eindelijk zelf ter hand te nemen en met een alternatieve aanpak te komen, in overleg met de omwonenden en belanghebbenden. Het zou het stadsbestuur sieren om met de burgers aan tafel te gaan zitten en de twee wijken niet van elkaar te scheiden via deze onbezonnen ingreep. Want wilde de burgemeester niet verbinden in plaats van verdelen?”