N-VA Gent

N-VA GENT TREKT VERKIEZINGSCAMPAGNE OP GANG

Op 31 januari 2012

Groepsfoto Lijst

Tijdens een druk bijgewoonde persconferentie heeft de Gentse N-VA vandaag het startschot gelost van haar campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober. Onder het voorbehoud van goedkeuring door de partijleden werden vandaag de Gentse top 5, de 3 lijstduwers, en ook de lijstrekker voor de provincieraadsverkiezingen bekend gemaakt. Tegelijk werden de krachtlijnen van het verkiezingsprogramma voorgesteld.

Lijsttrekker wordt boegbeeld en federaal kamerlid Siegfried Bracke. De tweede plaats gaat naar senator en gynaecologe Elke Sleurs, die zich wil toeleggen op sociale thema's zoals armoedebestrijding en gezondheidsbeleid. Plaats 3 gaat naar een wit konijn waarvan de identiteit vooralsnog een goed bewaard geheim blijft. Op de vierde plaats volgt jong talent Karlijn Deene, nu raadgever ruimtelijke ordening en onroerend erfgoed op het kabinet van Vlaams minister Geert Bourgeois. Kersvers N-VA-lid, advocate en gemeenteraadslid Isabelle De Clercq staat op plaats 5, en is met haar jarenlange ervaring en onmiskenbare inzet zonder meer een grote aanwinst.

Lijstduwer wordt Vlaams parlementslid en gemeenschapssenator Helga Stevens, die tot nog toe in de gemeenteraad in haar eentje moest opboksen tegen de paarse coalitie, maar daar binnenkort verandering in hoopt te brengen. Jonge Turk, kamerlid en ingenieur Peter Dedecker komt op de 2de lijstduwersplaats, en jurist Matthias Storme, hoogleraar aan de KULeuven en sinds lang actief in de Vlaamse beweging, volgt op de 3de lijstduwerplaats. Jeroen Lemaitre, momenteel OCMW-raadslid en ondervoorziter van de Gentse afdeling, zal de Oost-Vlaamse provincielijst trekken.

Hét thema waar het voor de Gentse N-VA de komende verkiezingen om draait, is wonen in al zijn aspecten. Om de gezonde sociale mix in onze stad te bewaren moet de stadsvlucht van gezinnen met modale inkomens, en zeker ook jonge gezinnen met kinderen, dringend een halt toegeroepen worden. Werken aan een voldoende aanbod van betaalbare woningen voor Gentenaars uit de diverse inkomensgroepen is essentieel. Een succesvol woonbeleid moet ook kordaat inzetten op veilige en leefbare wijken en straten. Om gezinnen in de stad te houden moet bijvoorbeeld ook het aanbod qua kinderopvang en de capaciteit van de scholen omhoog.

Hierop inzetten zal uiteraard geld kosten, veel geld. Belastingsverhogingen zijn voor de N-VA echter geen optie, daar wordt de burger al genoeg door getroffen. Door besparingen binnen de stadsorganisatie zelf kunnen de nodige middelen vrijgemaakt worden: Gent stelt in verhouding tot het bevolkingsaantal immers bijna dubbel zoveel ambtenaren te werk als bijvoorbeeld Leuven. Doordat de komende legislatuur een groot deel van het stadspersoneel op pensioen gaat, zijn er mogelijkheden om tot een afgeslankt bestuursapparaat te komen zonder sociaal bloedbad. Ook op het OCMW-budget kan bespaard worden: Gent telt door laks beleid veruit het meeste leefloontrekkers van alle Vlaamse steden; een strikter beleid naar het voorbeeld van de voormalige Antwerpse OCMW-voorzitter Monica De Coninck (sp.a) zou al een hele stap in de goede richting zijn.

De Gentse N-VA presenteert zich uitdrukkelijk als het enige alternatief voor het rood-groene kartel dat de voorbije maanden tot stand kwam. Het kartel staat voor een beleid dat gericht is op enkele kansengroepen, de N-VA staat voor een beleid dat alle Gentenaars ten goede komt. Rood-groen staat voor bewakingscamera's om discriminatie aan te pakken, de N-VA staat voor bewakingscamera's die de veiligheid en het welbevinden van álle Gentenaars ten goede komen. Rood-groen staat voor het gedogen van krakers, de N-VA staat voor een strenge aanpak van mistoestanden en overlast. Rood-groen wil van Gent een toevluchtsoord voor de hele wereld maken ongeacht de financiële en maatschappelijke gevolgen, de N-VA wijst nieuwkomers nadrukkelijk op hun - en ieders - verantwoordelijkheid om actief bij te dragen aan onze samenleving. En zo kunnen we nog even doorgaan.

De Gentse N-VA wil kortom een warme en gezellige stad, waar alle Gentenaars zich thuis kunnen voelen. De sleutel daartoe is dat mensen zich terug meer met elkaar verbonden weten, en dat zoveel mogelijk mensen actief participeren aan het maatschappelijk leven. Samen met de Gentenaars bouwen aan een echte stadsgemeenschap en aan echte wijkgemeenschappen is de uitdaging die de Gentse N-VA tijdens de volgende legislatuur met veel enthousiasme wil aangaan, als de kiezer ons daartoe de kans wil geven.