N-VA Gent vraagt intrekking of terugvordering subsidie aan ‘XTC-winkel’. Anneleen Van Bossuyt: “Drugs mogen we niet normaliseren”

Op 25 maart 2024

Vanaf 14 april start de vzw Smart On Drugs een XTC-winkel in Gent. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Dat het stadsbestuur dit initiatief ondersteunt met een subsidie van 2000 euro vinden we met N-VA Gent onbegrijpelijk. Drugs mogen we nooit normaliseren. Daarom vragen we vanavond op de gemeenteraad de intrekking of – als de subsidie al uitbetaald werd – de terugvordering van de subsidie.”

Van Bossuyt: “Die ‘XTC-winkel’ is natuurlijk geen echte winkel, want dat zou volledig illegaal zijn. Het gaat eigenlijk om een expo die bezoekers wil laten ervaren hoe het zou zijn om legaal XTC – een hard-drug – te kunnen kopen in een ‘gewone’ winkel. Dat komt neer op een eenzijdig pleidooi ten voordele van het legaliseren van drugs.”

Van Bossuyt: “Zoiets als stadsbestuur subsidiëren onder het mom van wijk-gebonden gezondheidsbeleid is onvoorstelbaar. Voor ons kan dit absoluut niet. De voorzitter van Jong N-VA Gent Mathieu Cockhuyt die vorige week de kat de bel aanbond, stelde al heel terecht dat dit initiatief neerkomt op het normaliseren – en eigenlijk zelfs promoten – van druggebruik.”

Van Bossuyt: “Het kan er bij mij niet in dat het stadsbestuur hier belastinggeld van de Gentenaars aan uitgeeft. Drugs maken elke dag levens en gezinnen kapot. Druggebruik terugdringen – zeker ook bij jongeren – is cruciaal. Met N-VA Gent willen we een strikt anti-drugbeleid: met een harde aanpak van drugshandel, met een ondubbelzinnig preventiebeleid dat sterk focust op onze jeugd, en met trajecten om gebruikers van hun verslaving af te helpen.”