N-VA-reactie fly-over Zuid: globaal ‘Masterplan Gentse Mobiliteit’ nodig. Verdoken verkiezingscampagne met belastinggeld

Het Gentse stadsbestuur kondigt vandaag een Fly-over weekend (26-27 mei) aan over de toekomst van het B401-viaduct aan het Zuid. De afbraak ervan is een stokpaardje van zowel het groen-rode kartel als OpenVLD.

N-VA-Lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt: “Na vijf-en-een-half jaar niets doen gaat men nu minder dan vijf maanden voor de verkiezingen, en met het belastingsgeld van alle Gentenaars (!), het eigen verkiezingsprogramma in de verf zetten. Dit is de schaamte ver voorbij.”

Gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem: “De stad is niet eens bevoegd voor het viaduct. En de Vlaamse overheid die wel bevoegd is, is door het stadsbestuur tot nog toe nauwelijks betrokken geweest. Uit de omliggende buurt horen we weinig protesten of klachten. Dat is toch anders in het geval van bijvoorbeeld het E17-viaduct in Gentbrugge, met de erg actieve bewonersgroep Viadukaduk.”

Van Bossuyt: “Het heeft geen enkele zin om eenzijdig te focussen op het Zuid-viaduct. Met N-VA Gent pleiten we voor een globaal ‘Masterplan Gentse Mobiliteit’. Dat werken we uit in nauw overleg met de Vlaamse overheid, en met duidelijke prioriteiten, fasering en budgettering. Daarmee willen we de grote mobiliteitsknopen in en rond onze stad oplossen. Verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid staan voorop. Ik denk onder meer aan de Dampoort, het E17 viaduct, en de Sifferverbinding. De toekomst van de B401 kan daar zeker ook deel van uitmaken, maar we zien die niet als dé grootste Gentse zorg op vlak van mobiliteit op dit moment.”