N-VA stapt uit raad van bestuur Gents inburgeringsagentschap. Politieke actie door stedelijke vzw IN-Gent totaal ongepast

Op 1 juni 2018, over deze onderwerpen: Integratie, Verkiezingen 2018

Op 2 juni vindt in Gent de protestactie “Mensenketting Rechtvaardigheid voor Mawda / Justice pour Mawda” plaats. Bij deze actie worden de straffe uitspraken niet geschuwd. N-VA-ministers worden expliciet en zonder schroom beschuldigd van “racistische haatzaaierij” en van een “jacht op vluchtelingen en migranten.” Met verbazing stelt N-VA Gent vast dat de stedelijke vzw IN-Gent mede-organisator is van deze actie.

Lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt: “IN-Gent is als stedelijke vzw verantwoordelijk voor het uitvoeren van het Vlaamse en stedelijke inburgeringsbeleid. Als verzelfstandigde stadsdienst moeten zij zich vanzelfsprekend politiek neutraal opstellen. Met het actief ondersteunen en mee organiseren van deze actie gaat IN-Gent compleet uit de bocht.  Meewerken aan de linkse recuperatie van de tragische dood van een kind is voor het inburgeringsagentschap totaal ongepast.”

IN-Gent werkt grotendeels met Vlaams en voor een stuk ook Gents belastingsgeld. De vzw zit financieel in moeilijke papieren omdat men zich niet houdt aan de opgelegde kerntaken. Dat zij nu energie en middelen steken in een actie die uitdrukkelijk gericht is tegen één welbepaalde politieke partij is ongehoord. Noch de deelname aan deze actie, noch de ingenomen standpunten werden voorgelegd aan de Raad Van Bestuur. Laat staan dat ze er goedgekeurd werden.

OCMW-fractievoorzitter en lid Raad van Bestuur Ronny Rysermans: “Dit is niet de eerste keer dat IN-Gent expliciet politieke standpunten inneemt. De opiniestukken op de website spreken boekdelen. Blijkbaar zijn er mensen binnen de organisatie die menen dat zij in naam van IN-Gent actief aan (partij)politiek mogen doen. Desondanks heb ik mij tot nu toe loyaal ingezet als lid van de Raad van Bestuur. Maar onder de huidige, ongeziene omstandigheden heeft dat geen enkele zin meer. Ik zal dan ook ontslag nemen.”