N-VA steunt noodkreet Gentse kleinhandel en horeca - Anneleen Van Bossuyt: “Ook automobilisten moeten zich welkom voelen in onze stad”

Op 5 maart 2020, over deze onderwerpen: Leefmilieu & Landbouw, Mobiliteit en openbare werken

Unizo Oost-Vlaanderen, Horeca Oost-Vlaanderen en de Gentse Opperdekenij zijn in een open brief zeer scherp voor het anti-autobeleid van het stadsbestuur.
N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt begrijpt hun aanklacht: “Trop is teveel. De LEZ en de uitbreiding ervan bovenop het circulatieplan is de druppel. Bewoners uit de deelgemeenten voelen zich afgeschrikt om nog naar het centrum te komen. Idem voor bezoekers uit de randgemeenten of van verderaf. Ik roep burgemeester De Clercq (OpenVLD) dringend op om bij te sturen.”

Van Bossuyt: “Met N-VA pleiten we al langer voor een evenwichtig mobiliteitsbeleid en voor evenredigheid als maatregelen worden aangenomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Maar dit stadsbestuur heeft onze kritiek altijd weggelachen. Ik hoop dat burgemeester De Clercq deze noodkreet van drie belangrijke middenstandsorganisaties ernstig neemt. Ik zal hem hierover interpelleren tijdens de eerstkomende gemeenteraad.”

“Maar eerlijk gezegd vrees ik er voor,” stelt Van Bossuyt. “Groen heeft dit stadsbestuur in zijn greep. Tekenend is hoe De Clercq de voorziene uitbreiding van de LEZ buiten de R40 met hand en tand blijft verdedigen, zelfs tot in onze haven. De impact op de jobs en op het inkomen van gezinnen: allemaal niet zo belangrijk. Het verbeteren van de luchtkwaliteit is ook voor ons een thema, maar dat kan ook op andere manieren.”

Van Bossuyt besluit: “Het anti-autobeleid van dit stadsbestuur is een anti-kleinhandel- en anti-horecabeleid geworden. Een ander recent voorbeeld is de plotse verdrievoudiging van de huurprijs voor de Blauwe kiosk op de Kouter: niet ondernemersvriendelijk. Met N-VA kunnen we dit niet dulden. De Gentse middenstand kan 100% op onze steun rekenen.”

Anneleen Van Bossuyt, fractieleider N-VA Gent

Lees ook: