N-VA steunt protest Flamingostraat

Op 7 september 2011

Het Gentse stadsbestuur voert een vergunningenbeleid waarbij elke logica zoek is. Zo keurt het bouwprojecten goed die haaks staan op haar woonbeleid.

Het Gentse stadsbestuur zegt zwaar in te zetten op wonen. Dit onder meer om de stadsvlucht door gezinnen met kinderen tegen te gaan. In dit kader heeft de stad onder meer zwaar geinvesteerd in ambitieuze stadsvernieuwingsprojecten zoals “Zuurstof naar de Brugse Poort” en “Ledeberg leeft!”. Bedoeling is de leefbaarheid in deze dichtbebouwde wijken op te krikken door groene ruimtes te creëren. Helaas gebeurt net het omgekeerde in andere wijken.

Een frappant voorbeeld is de geplande bouw van een studentenhome aan de Flamingostraat. Een gigantisch bouwblok van drie bouwlagen palmt de open ruimte in de wijk in, en de 120 studentenkamers krijgen een onmiddellijke inkijk in de tuinen van de wijkbewoners. Niemand betwijfelt dat meer studentenkoten nodig zijn, maar ze moeten zodanig ingeplant worden dat de leefbaarheid van de buurt niet in het gedrang komt.

N-VA Gent steunt het protest van de bewoners van de Flamingostraat. Helga Stevens (gemeenteraadslid N-VA): “Het kan toch niet dat het stadsbestuur eerst miljoenen euro’s investeert om de leefbaarheid van bepaalde wijken te verbeteren, en dan vergunningen verleent voor grote bouwprojecten in andere wijken waardoor de leefbaarheid daar onder druk komt? Van een incoherent beleid gesproken!