N-VA vraagt om krantjes met lokaal nieuws niet te belasten – Sandra Van Renterghem stelt voor het belastingsreglement op drukwerk aan te passen

Op 15 januari 2020, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Stad Gent heeft dit jaar haar belasting op niet-geadresseerd drukwerk fors verhoogd. Wie een krantje verspreidt zal vier keer meer moeten betalen. Het stadsbestuur verwacht hiervan elk jaar ongeveer één miljoen driehonderdduizend euro aan inkomsten.

Sandra Van Renterghem “Deze belasting dient om de hoeveelheid reclamedrukwerk in te perken en zo de papierberg te verkleinen. Dat steunen wij maar het mag niet de doodsteek worden voor krantjes met lokaal nieuws of uitgaven van verenigingen. Daarom vraag ik een vrijstelling van de belasting op drukwerk voor blaadjes die in hoofdzaak niet-commercieel zijn."

De belasting op drukwerk is vooral gericht op de grote commerciële reclamebladen. Heel wat andere gemeenten voorzien daarom een uitzondering voor meer lokale uitgaven. Dat is onder meer het geval in Mechelen, Kortrijk en vlakbij ook in Destelbergen.

Sandra Van Renterghem “Concreet vraag ik een vrijstelling in het belastingsreglement in te schrijven voor publicaties waarvan minstens de helft bestaat uit redactionele tekst die niet van commerciële aard is. Als de meerderheid werkelijk iets geeft om gemeenschapsgevoel en sociale cohesie in onze wijken en deelgemeenten zal ze mijn voorstel steunen.”

Op de gemeenteraad van januari weigerde het schepencollege op het voorstel van raadslid Van Renterghem in te gaan.