N-VA vraagt uitstel wijkmobiliteitsplannen tot na de coronacrisis - Gert Robert: “Absurd een plan in te voeren voordat men over de nodige data beschikt”

Op 25 januari 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

N-VA-gemeenteraadslid Gert Robert: “Ik stel voor de  beslissingen over de wijkmobiliteitsplannen uit te stellen tot na de coronacrisisperiode. Oud-Gentbrugge/Dampoort is zoals bekend het eerste wijkcirculatieplan dat op de agenda staat. Schepen Watteeuw moet de tijd nemen die nodig is om er een evenwichtig en gedragen plan van te maken. Ik hoop dat de meerderheid mijn voorstel vanavond op de gemeenteraad zal steunen.”

Voor het wijkmobiliteitsplan Oud-Gentbrugge/Dampoort liggen momenteel drie ontwerpscenario’s voor. Met N-VA vroegen we meteen om in dit dossier de nodige tijd te nemen en niets te overhaasten. Overleg, participatie en inspraak door en met de burger worden door de coronamaatreglen bemoeilijkt.

Gert Robert: “Omwille van Corona gaat overleg nu eenmaal veel moeilijker. Maar het gaat wel om belangrijke beslissingen. Wie echte inspraak wenst moet mensen genoeg tijd geven om hun mening te vormen. Niet iedereen heeft de vaardigheden om de (vooral) digitale feedback- en overlegkanalen te gebruiken. Ook leden van de meerderheid beseffen nu dat de inspraakperiode te kort is. Dat bleek tijdens de voorbije commissie mobiliteit. Ook een lid van het college heeft al ruiterlijk erkend dat het stadsbestuur er ‘te voortvarend ingevlogen’ is.”

Tijdens dezelfde commissie werd ook duidelijk dat de data, nodig om het plan te onderbouwen, nog lang niet allemaal voorhanden zijn. Ook  de nulmeting via camera’s die deze maand opgestart werd, lijkt qua timing vreemd gekozen. De coronacrisis is nog volop bezig en verregaande coronamaatregelen zijn nog altijd van kracht (o.a. op vlak van telewerk), wat toch een invloed moet hebben op de metingen.

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Nu pas blijkt dat er voor de dataverzameling nog veel moet gebeuren. Voor ons zijn goede data cruciaal. Zelfs vanuit de meerderheid klinkt de vraag naar meer data als een belangrijk element om het draagvlak bij de wijkbewoners te versterken. Ingrijpende maatregelen nemen zonder over de nodige data te beschikken kan gewoon niet.”

Gert Robert: “Dit is het eerste wijkcirculatieplan. De aanpak moet een voorbeeld zijn voor de zes plannen die hierop nog zullen volgen voor de andere wijken. Neem dus de tijd die nodig is om er een evenwichtig en gedragen plan van te maken. Schepen Watteeuw moet naar alle meningen luisteren, niet alleen naar de stem van gelijkgezinden. Dat laatste kan niet de bedoeling zijn van participatietrajecten voor burgers.”