N-VA wil cameraschild en burgernetwerk voor een veilig Gent

Op 12 maart 2018

Veiligheid is één van de speerpunten van het programma van N-VA Gent voor de gemeenteraadsverkiezingen. Anneleen Van Bossuyt, lijsttrekker voor N-VA in Gent, licht toe welke twee elementen belangrijk zijn voor een veilig Gent: “We willen een cameraschild rond de stad en buurtinformatienetwerken (BIN) uitbouwen. De Gentenaar moet centraal staan in het veiligheidsbeleid van de stad.”

Vooral de invalswegen moeten beter gecontroleerd worden. Van Bossuyt: “We willen een netwerk van camera’s op de invalswegen rond Gent. Criminelen zijn zo gemakkelijker op te sporen en er gaat een afschrikwekkend effect van uit. Camera’s komen uiteraard ook de verkeersveiligheid ten goede.”

Het is nodig, want Gent raakt achterop in het laten dalen van de criminaliteit. In 2012 waren er in Antwerpen 164 geregistreerde feiten per 1000 inwoners, terwijl de teller in Gent op 149 stond. In 2016 was de situatie al omgekeerd met 119 feiten per duizend inwoner in Antwerpen en 126 in Gent.  Van Bossuyt: ”Onze flikken leveren goed werk, maar we missen de trein van de digitalisering om criminele feiten op te lossen. In Gent vinden er tot vier woninginbraken per dag plaats, ook de deelgemeentes ontsnappen niet aan deze plaag.  Andere steden tonen dat investeringen in camerabewaking snel resultaat leveren.  Ze schrikken criminelen af en helpen om snel over te gaan tot arrestaties. “

Het stadsbestuur weigerde de voorbije jaren om naar de suggesties van de N-VA te luisteren. Door de starheid van het rood-groene kartel dreigt Gent achterop te geraken in het verzekeren van de veiligheid van haar burgers op een efficiënte manier.  Van Bossuyt: “Elke woninginbraak of overval is er één te veel. Voor de slachtoffers is een inbraak vanzelfsprekend erg traumatiserend, en des te meer als er geweld bij komt kijken. Onbegrijpelijk dat het stadsbestuur blijft weigeren om instrumenten in te zetten die elders al lang hun nut bewezen hebben. En niet alleen in steden, maar ook in kleinere gemeenten zoals bijvoorbeeld onze buurgemeente De Pinte.”

In Gent kunnen blijkbaar wel camera’s in het kader van het circulatieplan, maar niet om de stad veiliger te maken. Van Bossuyt klaagt de immobiliteit van het huidige stadsbestuur aan: “het is toch absurd dat Gent vol hangt met camera’s om boetes uit te schrijven voor automobilisten die over een knip rijden. Maar wanneer een gestolen wagen passeert worden de politiediensten niet gealarmeerd.”

Als tweede punt in het veiligheidsplan wil de Gentse N-VA investeren in Buurtinformatienetwerken (BIN) in alle deelgemeentes en wijken. Van Bossuyt: “Burgers die zich samen met de politie inzetten voor de veiligheid van hun buurt boeken mooie resultaten in de gemeenten rond Gent, waarom zou het in Gent dan niet kunnen?”