N-VA wil ‘engagementsclausule’ voor gesubsidieerde Gentse organisaties

Op 29 maart 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Fractieleider Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Ik heb in de gemeenteraad een voorstel ingediend om een ‘engagementsclausule’ in te voeren voor organisaties die ondersteuning ontvangen van de Stad Gent. Bedoeling is dat ondersteunde organisaties zich op die manier expliciet engageren om het Nederlands als voertaal te gebruiken en bijvoorbeeld ook om de Verlichtingswaarden en mensenrechten als uitgangspunt te nemen van hun werking. Het gaat kortom om zaken die vanzelfsprekend zouden moeten zijn voor organisaties die met Gents belastinggeld ondersteuning krijgen.”

“De inspiratie komt uit Antwerpen,” licht Van Bossuyt toe. “De Stad Antwerpen heeft in oktober vorig jaar een nieuw Kaderbesluit Ondersteuningsbeleid unaniem goedgekeurd, over de grenzen van meerderheid en oppositie heen. Eén van de elementen hierin is een clausule over het engagement van organisaties die ondersteuning – via subsidies of huisvesting –  van de stad genieten.” [zie ook bijlage]

“Met de engagementsclausule willen we het samenleven in onze stad bevorderen,” zegt Van Bossuyt. "Een gedeelde taal en gedeelde basiswaarden- en normen zijn belangrijk. Het gaat om zaken zoals integriteit, kostenbewustzijn, samenwerken, klantgerichtheid of het melden van vermoedens van strafbare feiten. Van door de stad ondersteunde organisaties mogen we verwachten dat ze zich aan die principes houden. Dit is belangrijk om het draagvlak voor die ondersteuning, die met belastinggeld gebeurt, te behouden.”

“In Gent hadden we tot nu toe alleen een anti-discriminatieclausule, maar die is veeleer negatief geformuleerd,” aldus Van Bossuyt. “Met N-VA zijn we meer gewonnen voor het Antwerpse model dat getuigt van een meer positieve benadering, met de klemtoon op wederzijds respect, harmonieus samenleven en inclusiviteit.”

Van Bossuyt besluit: “Vorig maand heeft de gemeenteraad het N-VA-voorstel voor een online-subsidiedatabank met een overzicht van alle door de stad ondersteunde organisaties unaniem goedgekeurd. Nu willen we een stapje verder gaan en ik hoop dat hierover ook in Gent een consensus zal bestaan over alle partijgrenzen heen. We moeten de verbindende kracht van de Gentse verenigingen zo veel mogelijk versterken.”

Bijlagen:

a) clausule in het Antwerpse Kaderbesluit Ondersteuningsbeleid (oktober 2020)

Ieder die op enigerlei wijze ondersteuning van de stad/ het district ontvangt, neemt het engagement op zich om:

° op een constructieve manier mee te werken aan de opbouw van een stad waarin burgers zonder

onderscheid, met respect voor elkaar, harmonieus samen leven.

° zich in te schakelen in de waarden en normen van de Verlichting en de mensenrechten.

° het Nederlands te gebruiken als voertaal.

° de A-waarden (diversiteit, integriteit, klantgerichtheid, kostenbewustzijn, samenwerken) mee

uit te dragen in de eigen werking.

° in de eigen communicatie bij te dragen aan de doelstellingen van de stad en de districten.

° vermoedens van strafbare feiten te melden.

Daarbij leidt het aanwenden van de ondersteuning op een wijze die in strijd is met bovenstaand engagement steeds tot sancties zoals het weigeren of terugvorderen van de ondersteuning; het éénzijdig beëindigen van de samenwerking; een huurverbod in alle stedelijke infrastructuur; of weigering logistieke ondersteuning.

b) N-VA-voorstel stedelijke online-subsidiedatabank