Nieuw wijkcirculatieplan Sluizeken-Tolhuis-Ham. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Terechte verontwaardiging bij bewoners en handelaars”

Op 8 juni 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
auto

De voorbije dagen vonden bewoners en handelaars van de centrumwijk Sluizeken-Tolhuis-Ham een folder in de bus over een nieuw circulatieplan met o.a. drie nieuwe knips (vanaf 2025). N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Iedereen valt uit de lucht. Niemand is op voorhand geraadpleegd, niemand wist ergens van. Mensen zijn – alweer en terecht – bezorgd om de impact op de bereikbaarheid van hun woning of handelszaak. Burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) had tijdens de verkiezingscampagne in 2018 minder knips beloofd, maar er gaat nauwelijks een maand voorbij of er komt wel ergens een knip bij.”

Van Bossuyt: “Volgens mobiliteitsschepen Watteeuw (Groen) gaat het slechts om enkele ‘verkeerstechnische wijzigingen’ in het kader van de nieuwe Verapazbrug en het verleggen van de kleine stadsring (R40) in 2025. Maar behalve de drie genoemde knips zijn er niet minder dan vijfentwintig (!) aanpassingen aan de rijrichtingen in de wijk. Zoiets noem ik ingrijpend. Daarover moet je vooraf in overleg gaan met de buurt. Dat het stadsbestuur dit na het debacle rond het wijkmobiliteitsplan Gentbrugge – waardoor de plannen daar verzand zijn in een juridisch steekspel – nog altijd niet beseft, kan ik niet begrijpen.”  

Van Bossuyt: “Opvallend ook is hoe de stadslijstpartijen OpenVLD en Vooruit Groen gewoon laten begaan. Dit dossier is een mooi voorbeeld van hoe het hen blijkbaar om het even is welk mobiliteitsbeleid er gevoerd wordt, zolang de postjes maar binnen zijn. Dat een bewonersfolder bezorgd wordt zonder dat er al een formeel college- of gemeenteraadsbesluit is, is overigens ook al bijzonder. En dat geldt eigenlijk ook voor de timing: in 2025 zitten we al in de volgende bestuursperiode en is het aan de nieuwe bestuursploeg om het beleid te bepalen.”  

Van Bossuyt: “Dat er nagedacht wordt over de impact van de Verapazbrug is prima. Maar voor de N-VA moet dat in samenspraak met de buurt gebeuren. Volgende week dinsdag zal ik hierover alvast de nodige vragen stellen in de commissie mobiliteit. Indien schepen Watteeuw niet de nodige garanties kan geven, zal ik in de gemeenteraad voorstellen dat er een participatietraject opgestart wordt. Benieuwd hoe OpenVLD en Vooruit dan zullen stemmen. Dat zal al een voorsmaakje zijn voor de lokale verkiezingen volgend jaar: alleen met de N-VA in het bestuur komt er verandering, anders blijft Mathias De Sjerp dansen naar de pijpen van Groen.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is