Nieuwsbrief juli 2019

Op 18 juli 2019

Deze maand legde Ronny Rysermans de eed af als gemeenteraadslid. Het is een blij weerzien, want Ronny was al zes jaar lang een gedreven OCMW-raadslid. Hij neemt de fakkel over van Siegfried Bracke, die onlangs besliste om de actieve politiek vaarwel te zeggen. Een warm welkom dus voor Ronny, en een bijzonder woord van dank aan Siegfried voor zijn jarenlange inzet. We wensen beiden alle succes toe.

Veiligheid was de afgelopen maand een vast nieuwsitem in Gent. Er waren de vechtpartijen op de Blaarmeersen, de incidenten in zwembad Rozebroeken, kinderbendes die mensen bestelen en intimideren (o.a. aan de Zuid), en een dodelijke ruzie in een sociaal wooncomplex in Nieuw Gent. Het garanderen van de veiligheid van de burgers is de eerste prioriteit voor elke overheid. Voor N-VA is veiligheid de voorbije jaren altijd al een belangrijk item geweest. Maar het stadsbestuur heeft de bestaande problemen altijd geminimaliseerd. Daar dragen we nu allemaal de gevolgen van. We roepen  burgemeester De Clercq dan ook uitdrukkelijk op om zijn verantwoordelijkheid op te nemen.

Maar we doen meer dan dat. In de gemeenteraad leggen we constructieve voorstellen op tafel om de veiligheid in onze stad te verbeteren. Bijvoorbeeld via meer camera’s. En via een grotere samenwerking tussen burgers en politie in buurtinformatienetwerken (of BIN’s). Wat betreft de camera’s heeft het stadsbestuur zich geëngageerd om hier meer op in te zetten. We zullen er op toezien dat men woord houdt. Wat betreft de BIN’s is het onbegrijpelijk dat het stadsbestuur dit gewoon naast zich neer blijft leggen. Jammer, want elders boekt men hier goede resultaten mee.

De problemen – de onveiligheid op straat of in de parken, de leefbaarheidsproblemen in  sociale woontorens en sommige wijken – zijn niet nieuw. Ik hoop van harte dat het nieuwe bestuur hier consequenter werk van zal maken. We mogen die dingen niet langer onder de mat schuiven, maar we moeten ze erkennen en kordaat aanpakken. Ik pleit daarom voor een sterkere Gentse veiligheidscultuur.

Een andere kwestie is de stedelijke sociale woonmaatschappij WoninGent. Eind 2018 dienden wij klacht in tegen WoninGent wegens het verhuren van onbewoonbaar of ongeschikt verklaarde woningen. Ook in dit dossier schoot het stadsbestuur pas in actie nadat een aantal schrijnende toestanden de media haalden. Het parket geeft nu gevolg aan onze klacht, daarover leest u hieronder meer.

Met de fractie wensen we iedereen een zorgeloze en zonnige vakantie toe. En niet te vergeten een goeie Gentsche Fieste!

Anneleen Van Bossuyt,