Nieuwsbrief N-VA Gent maart 2019

Op 8 april 2019

Onze raadsleden geraken op kruissnelheid. Deze maand wisten we 2 voorstellen goedgekeurd te krijgen in de gemeenteraad. Dat is vanuit de oppositie niet vanzelfsprekend. Dankzij Sandra Van Renterghem komt er een parkeerkaart voor aannemers, met een beetje geluk nog voor het einde van het jaar. Elke Sleurs wist de invoering van de ‘European Disability Card’ te bekomen. Mensen met een handicap zullen hierdoor vlotter toegang hebben tot o.a. musea en stedelijke activiteiten. Lees hier verder

Het circulatieplan is ondertussen 2 jaar oud. In de binnenstad is de verkeersveiligheid verbeterd. Dat is mooi. Maar er blijven problemen. Uit onderzoek van het stadsbestuur blijkt dat 1 op 3 Gentenaars minder vaak winkelt in het centrum. Dat is nefast voor onze middenstand. Veel Gentenaars vinden de knippen ook nog altijd onduidelijk aangegeven. Het gevolg is een blijvende vloed aan boetes.

Last but not least: veel Gentenaars vinden dat de veiligheid en leefbaarheid in onze stad globaal niet is verbeterd. De focus van het stadsbestuur is te exclusief naar het stadscentrum gegaan. De wijken daarbuiten en de deelgemeenten zijn vergeten. Bewoners in onder meer Sint-Amandsberg en Zwijnaarde roeren zich. Dat is begrijpelijk. Met N-VA willen we constructief meewerken aan meer verkeersveiligheid in héél onze stad.

De voorbije maand ging in Nieuw Gent een nieuw jeugdhuis open. Dergelijk jeugdig engagement valt toe te juichen. Maar het stadsbestuur kon niet nalaten te benadrukken dat er een ‘gebedsruimte’ voorzien is voor jongeren die willen bidden. Dit is voor ons niet de toekomst: we moeten onze seculiere samenleving niet opnieuw gaan ‘religioniseren’. Uit Vlaams onderzoek blijkt ten andere dat jongeren niet naar een jeugdhuis komen om te bidden (nogal wiedes). Daartoe bestaan voldoende andere mogelijkheden.

Graag heten we iedereen tenslotte welkom op ons Gentse eetfestijn op 28 april!