Nog een alternatieve Sint in Gent. ‘Lekkers’ voor de Gentenaars: hogere belastingen, ongeziene schuldenberg en diepe subsidieput

Op 6 december 2023, over deze onderwerpen: Beleid & financiën
Sint

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt, die vannacht braaf haar schoentje zette: “Met deze cartoon willen we op een ludieke manier aandacht vragen voor de financiële problemen van onze stad. Want die zijn niet min. Om de stadskas niet overkop te laten gaan heeft burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) als noodgreep de belasting op de onroerende voorheffing fors verhoogd. Tegelijk creëert dit stadsbestuur een schier bodemloze subsidieput en bereikt de stedelijke schuldenberg ongeziene hoogten. Met N-VA Gent willen we werk maken van een verantwoordelijk financieel beleid, kwestie van de toekomst van onze stad en haar inwoners niet te hypothekeren.”

Van Bossuyt: “Gentenaars met een eigen woning of zaak hebben de belastingverhoging dit jaar aan den lijve ondervonden. Met als uitleg de energiecrisis werden de stedelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing met bijna 20% verhoogd van 913 naar 1088. Ondertussen is de energiecrisis grotendeels verleden tijd, maar de burgemeester – die nochtans beloofd had de belastingen nooit te zullen verhogen – is duidelijk niet van plan om de belastingverhoging terug te draaien. Met N-VA Gent hebben we daar nochtans al herhaaldelijk expliciet voor gepleit.”

Van Bossuyt: “Daarnaast staan er ondanks de moeilijke situatie van de stadskas deze maand opnieuw tientallen subsidies op de agenda van de gemeenteraad voor een totaalbedrag dat in de vele miljoenen loopt. Dat een stadsbestuur subsidies geeft aan partners en aan verenigingen die mee voor dynamiek in onze stad zorgen, dat is normaal. Onze kritiek is vooral gericht op de schaal waarop dit stadsbestuur met subsidies strooit. In Gent is de stroom subsidies precies eindeloos.”

Van Bossuyt: “En dan is er nog de schuldenberg die een hypotheek legt op de toekomst van onze stad. Op het einde van de vorige legislatuur in 2018 zaten we aan 614 miljoen euro, ook al een stevig bedrag. Maar volgens de jongste cijfers zullen we in 2024 aan 1,1 miljard euro zitten. Dat is bijna een verdubbeling op zes jaar tijd en komt neer op ongeveer 4000 euro per Gentenaar, of ongeveer 8400 euro per werkende Gentenaar. In 2024 zal de stad hierdoor ruim 113 miljoen euro aan leningslasten moeten betalen (aflossingen plus intresten). Geld dat we anders zouden kunnen gebruiken om beleid te voeren. Door de huidige context van stijgende rentetarieven is de Gentse schuldevolutie nog extra problematisch.”

Van Bossuyt besluit: “Gezonde financiën zijn misschien niet sexy, maar ze vormen wel de noodzakelijke voorwaarde voor een goed bestuur. Met N-VA Gent willen we daarom werk maken van een verantwoordelijk financieel beleid. We willen zorgzaam omgaan met het belastinggeld van de burgers. Daartoe willen we alle uitgaven systematisch screenen op al dan niet zinvolheid en efficiëntie. Zo kunnen we terug financiële ademruimte scheppen, die ook toelaat om via een belastingverlaging centen terug te geven aan de Gentenaars. Dat zou pas een mooi Sinterklaascadeau zijn.”