Nood aan betaalbaar wonen: 1000 woningen die het stadsbestuur niet bouwde

Op 27 april 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

Gent heeft nood aan betaalbare woningen. Maar de voorbije bestuursperiode heeft het stadsbestuur verzuimd om meer dan 1000 woningen te realiseren. “Onbegrijpelijk”, aldus N-VA-lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt, “Het gaat om gronden in eigendom van de stad die volledig klaar zijn voor bebouwing, maar toch niet vrijgegeven worden. Altijd is er wel een uitvlucht om het bouwen van woningen te blokkeren.”

Aan bijvoorbeeld het Houtdok kunnen meteen 470 wooneenheden ontwikkeld worden. De bouwgrond is eigendom van de stad, maar blijft al meer dan 10 jaar ongebruikt. Gemeenteraadslid Gert Robert: “Er is daar nog één stuk grond te verwerven. Het stadsbestuur heeft daar al de mogelijkheid toe sinds 2011, toen het onteigeningsplan van kracht werd. Maar om onduidelijke redenen blijft paars-groen jaar na jaar kiezen voor uitstel, en dus ook voor minder woningen.”

Ook elders in de stad liggen stadsgronden al vele jaren te wachten op ontwikkeling, o.a. aan de Koopvaardijlaan (150 woningen), Dok Zuid (200 woningen), Kaai 24 (72 woningen), Goedendagstraat (40 woningen), en de Sleutelbloemstraat (30 woningen)[zie nota in bijlage]. Van Bossuyt: “De Malmar-site is nog zo’n voorbeeld. Sinds 1999 is de stad eigenaar van de grond. Er hadden al lang betaalbare woningen kunnen staan, maar rood-groen wilde er per se een zwaar gesubsidieerd cohousingproject.”

De prijzen voor huizen en appartementen zijn de afgelopen tijd zoals welbekend fors gestegen in onze stad. “Het is goed dat onze stad mensen blijft aantrekken die er voor willen en kunnen betalen. Maar door het aanbod te vergroten willen we betaalbare woningen voor meer mensen in onze stad realiseren, zeker ook voor jonge gezinnen en de grote groep alleenstaanden”, aldus raadslid Robert, “En natuurlijk willen we met N-VA veel meer dan die 1000 woningen realiseren. We rekenen hiervoor op het private initiatief, en we willen dit ondersteunen via realistische bouwcriteria die de prijs niet opdrijven en mensen niet afschrikken. Belangrijk voor ons ook is om te zorgen voor draagvlak in de omliggende woonbuurten.”

Het huidige stadsbestuur focust ook te eenzijdig op sociale huisvesting en noodwoningen. Van Bossuyt: “Het resultaat is dat de gewone middenklasse uit de boot valt en de stad verlaat. Die evolutie ondermijnt de welvaart van onze stad. Voor N-VA kan dit niet langer. We kiezen voor een evenwichtige en gezonde mix.”

Anneleen Van Bossuyt besluit: “Dat het stadsbestuur nu zelf om de haverklap de term ‘wooncrisis’ in de mond neemt klinkt erg wrang. Dat het rood-groene kartel afkomt met een ‘masterplan Wonen’ van 90 miljoen euro is ronduit ongeloofwaardig. Men heeft waardevolle sites jarenlang laten liggen. Het is belangrijk dat de Gentenaars hiervan op de hoogte zijn.”