Integratiebeleid Stad Gent: terugbetaling inburgeringstraject + 551.000 euro voor tolken = contraproductief. Anneleen Van Bossuyt: “Middelen zouden beter ingezet worden voor projecten Nederlands”

Op 25 oktober 2021

Afgelopen week bleek dat de Gentse schepen van gelijke kansen Astrid De Bruycker (Vooruit) aan nieuwkomers de kostprijs van hun inburgeringstraject (360 euro) wil terugbetalen. N-VA-fractieleider Anneleen Van  Bossuyt: “De geest van het Vlaams inburgeringsbeleid bestaat er in dat je rechten krijgt en je verantwoordelijkheid neemt, naast het principe van zelfredzaamheid. Door (een deel van) de 360 euro voor het inburgeringstraject terug te betalen, gaat het Gentse stadsbestuur hier regelrecht tegen in. Dat is voor ons onaanvaardbaar. Met N-VA Gent willen we een deel van de middelen voor het sociaal tolken en vertalen heroriënteren naar projecten die de kennis en het gebruik van het Nederlands bevorderen. Ik heb hiertoe een voorstel neergelegd in de gemeenteraad.”

Van Bossuyt: “Dankzij de N-VA zullen inburgeraars in Vlaanderen vanaf begin 2022 een deel van de kostprijs van hun inburgeringstraject zelf moeten betalen. Het gaat in totaal om 360 euro of 4x 90 euro gespreid over een periode van ongeveer 2 jaar. Dat is meer dan billijk. Mensen zijn geneigd weinig waarde te hechten aan dingen die ze gratis in de schoot geworpen krijgen. Het inburgeringstraject wordt inhoudelijk ook versterkt met meer aandacht voor o.a. opleiding en werk.”

Van Bossuyt: “Dat het Gentse stadsbestuur er nu over nadenkt om die kost terug te betalen aan inburgeraars begrijp ik niet: 360 euro voor een kwalitatief opleidingstraject is teveel gevraagd, maar tegelijk voert men op de gemeenteraad van vanavond een retributie van 250 euro in voor het laten weghalen van een geveltuintje, een werkje van misschien twee uur. Dus 360 euro vragen voor een langdurige cursus is asociaal, maar 250 euro voor een klein karweitje niet? Dat is rekenen met twee maten en twee gewichten.”

Van Bossuyt: “Het Gentse integratiebeleid is al langer contraproductief. Zo wordt er bijvoorbeeld sinds jaren een jaarlijks budget van 551.000 euro voorzien voor sociaal tolken en vertalen. Dat is een torenhoog bedrag. Ook hier kiest het stadsbestuur voor betutteling en niet voor zelfredzaamheid of verantwoordelijkheid. We moeten niet zorgen voor een zo ruim mogelijk tolkaanbod, maar integendeel stimuleren dat mensen zo snel mogelijk zonder tolk kunnen. Mensen moeten op eigen kracht hun leven kunnen uitbouwen. Daarom stel ik vanavond voor dat een substantieel deel van die 551.000 euro wordt geheroriënteerd naar initiatieven die de Nederlandse taalkennis ten goede komen, o.a. via subsidies voor verenigingen die Nederlandse taalprojecten willen opzetten.”

Van Bossuyt besluit: “Ik vraag me tenslotte af wat de rol van de Gentse OpenVLD is in dit dossier: minister van inburgering Somers (OpenVLD) heeft de 360 euro-regeling voluit verdedigd in het Vlaams Parlement. Eén ding is duidelijk: burgemeester De Clercq zal nog veel werk hebben om zijn stadslijst met Vooruit inhoudelijk op één lijn te krijgen. Maar misschien ben ik naïef: het gaat natuurlijk om het veilig stellen van zijn postje, niet om wat goed is voor de Gentenaar. In elk geval: met N-VA Gent blijven we de komende 3 jaar wél voor de inhoud gaan. In plaats van de kiezer buiten spel proberen zetten, blijven we de belangen van de Gentenaars consequent verdedigen.”