Offerfeest: verdoven van dieren ook in Gent promoten

Op 26 oktober 2010

Tijdens de gemeenteraadszitting van maandagavond 25 oktober stelde raadslid Helga Stevens het college voor om naar het voorbeeld van het Antwerpse stadsbestuur Gentse moslims aan te moedigen om dieren die geslacht worden in het kader van het Offerfeest eerst te verdoven. Schepen Reynebeau, bevoegd voor Integratie, antwoordde dat hij plant een initiatief ter zake te nemen. In overleg met de lokale moskeeën zal de komende maanden bekeken worden hoe dit concreet voor Gent kan uitgewerkt worden tegen volgend jaar.

Helga Stevens: "Ik ben blij dat het stadsbestuur ingaat op mijn suggestie. De vrijheid van godsdienst en levensbeschouwing is een belangrijk democratisch principe, maar ze is uiteraard niet absoluut. Het welzijn van dieren is eveneens belangrijk. Onverdoofd slachten lijkt me niet meer van deze tijd te zijn. Ik stel in dit verband vast dat er ook moslimtheologen en -verenigingen zijn die geen problemen hebben met het verdoven van offerdieren vóór het slachten ervan. De Stad Gent dient haar steentje bij te dragen om het bedwelmd slachten van dieren in het kader van het Offerfeest ingang te doen vinden."

Om de diervriendelijke manier van het slachten van een offerschaap of ander offerdier te promoten bij de moslimsgemeenschap overweegt men in Antwerpen om voor het slachten van niet bedwelmde dieren een hogere retributie te vragen (25 euro), dan voor het slachten van wel bedwelmde dieren (15 euro). Een dergelijke financiële stimulans kan ook in Gent ingevoerd worden. Verder moet bekeken worden welke bedwelmingsmethode kan gebruikt worden. Elektronarcose is mogelijk een optie. Ook zal in overleg met de lokale moslimsgemeenschap een informatiecampagne ter zake moeten opgezet worden.

Op dit moment is onverdoofd slachten in de context van bepaalde religieuze riten in België niet verboden. De N-VA-fractie in de Kamer heeft tijdens de vorige legislatuur echter al een wetsvoorstel ingediend om deze uitzondering op het algemene principe dat dieren steeds verdoofd moeten worden vóór ze geslacht worden, ongedaan te maken. De Europese regelgeving ter zake staat de invoering van een dergelijk verbod alvast niet in de weg: in bijvoorbeeld Zweden is een dergelijk verbod al in voege.