Opinie: LEZ zet stadsbestuur onder druk

Beste Gentenaars,

Februari gaf opnieuw een bewogen gemeenteraad. Met het LEZ-dossier was het opnieuw de oppositie die de agenda bepaalde. Het stadsbestuur zelf agendeerde nauwelijks punten van belang. Een teken aan de wand dat interne verdeeldheid hun bestuurskracht verlamt?

Met N-VA legden we het voorstel op tafel om de LEZ niet uit te breiden, nadat we eerder de LEZ voor de binnenstad ook al niet mee goedkeurden. Maar milieuschepen Heyse (Groen) houdt vast aan het bestuursakkoord waarin de uitbreiding staat opgenomen, ten allerlaatste tegen 2024. Maar waar of wanneer precies zegt ze niet.

Het stadsbestuur weigert ook pertinent om eerst een evaluatie te maken van de huidige LEZ vooraleer nieuwe beslissingen te nemen. Meten is nochtans weten. Objectieve resultaten zijn cruciaal. Een LEZ is immers een ingrijpende maatregel die veel mensen op kosten jaagt.

Bij het circulatieplan wist het stadsbestuur amper een jaar na de invoering dat de luchtkwaliteit was verbeterd met 18%. Nu zegt de schepen dat je pas na 3 tot 5 jaar kan zeggen wat de impact is van de LEZ. Dit is niet meer geloofwaardig. Een uitbreiding van de LEZ is voor ons dan ook geen optie.

Ook over de toekomst van Camping ’t Stropke kwam geen duidelijkheid. Schepen De Bruycker (sp.a) wil geen beslissing nemen voordat het ‘RUP Groen’ klaar is. Dat RUP gaat over meer dan vierhonderd percelen die veranderen van bestemming en het prijskaartje daarvan is aanzienlijk. Met N-VA willen we  de middelen inzetten waar ze de grootste winst aan extra groen opleveren. Camping ’t Stropke is al groen, dus waarom zou die dan niet verder mogen bestaan?

Vanuit Drongen kregen we  het signaal dat de omkering van de rijrichting van de Oude Abdijstraat in Drongen voor gevaarlijke toestanden zorgt, nota bene aan een basisschool. Maar schepen Watteeuw vond het nodig met onze vraag te spotten: “Gaan we hier debatten houden over de rijrichting in één enkele straat?” Ons antwoord is volmondig ‘ja’, want verkeersveiligheid is voor ons een prioriteit, zeker ook in de deelgemeenten.

En OpenVLD-burgemeester Mathias De Clercq? Wel, die bleef weer eens afwezig in alle debatten. Is dat waar de Gentenaars voor gekozen hebben?

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt