Opinie: We zullen het allemaal voelen

Op 3 december 2019

Beste N-VA-leden,

Wat we vorige maand al halvelings vreesden is ondertussen bewaarheid: liberaal (?) De Clercq kiest voor een hele reeks belastings- en retributieverhogingen, samen goed voor ruim 9,5 miljoen euro per jaar. We noemen ze de #Mathiastaksen: de prijs die we als Gentenaars betalen voor de burgemeesterssjerp die De Clercq van Groen moest afkopen. Gezinnen, ondernemers, ouderen, … : we zullen het allemaal voelen.

Werken aan de beloofde goede verstandhouding met de Vlaamse overheid was er deze maand ook niet bij. Het rondje zwartepieten tussen schepen Watteeuw en De Lijn over het afspringen van een proefproject voor elektrische bussen was beschamend. Met N-VA roepen we beide partijen op samen te zitten en dit op te lossen.

Burgemeester De Clercqs kritiek op de besparingen in de cultuursector door de Vlaamse regering – waar zijn eigen OpenVLD in zit – klonk hypocriet. Zijn ‘verviervoudiging van het Gentse cultuurbudget’ werd door de pers al snel – en terecht – weggezet als ‘fake news’.

Verderop kan u lezen dat de Vlaamse N-VA-ministers sterk investeren in onze stad. En dat moet ook als tweede stad van Vlaanderen.

In de gemeenteraad en via de pers blijven we met de N-VA-fractie voorstellen doen om onze stad beter te maken: Elke pleitte voor meer ambitie op vlak van toegankelijkheid voor mensen met een beperking; Karlijn vroeg (en kreeg) camerabewaking voor een geviseerd joods monument; Sandra klaagde het gebrek aan informatie over de vele wegenwerken in Oostakker aan; Ronny drong aan op effectieve energiesubsidies voor bedrijven; en Gert kwam op voor de sociale huurders van WoninGent.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt