Opnieuw ernstig fietsongeval in straat met tramsporen. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Stadsbestuur moet hier meer prioriteit aan geven”

Op 5 mei 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Tram Veldstraat

In de Veldstraat vond deze voormiddag een zwaar fietsongeval plaats. De politie verklaarde eerst dat een fietswiel klem raakte in de tramsporen, maar stelde later dat de stoeprand verantwoordelijk was. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Vast staat dat de tramsporen daar de fietsveiligheid niet ten goede komen. Ik hoop eerst en vooral van harte dat de dame in kwestie het er goed van af brengt. Maar ik wil tegelijk het stadsbestuur oproepen om meer prioriteit te geven aan het gevaar van tramsporen voor fietsers. Toen ik dit probleem voor het eerst aanbracht in 2018 werd ik nog weggelachen. Ondertussen zijn de geesten wel al wat gerijpt, maar het gaat te traag.”

Van Bossuyt: “In september 2021 kwam er al een fietser om het leven aan het Lippensplein, op relatief recent her-aangelegde tramsporen. Uit eerdere cijfers van het UZ Gent bleek ook al dat jaarlijks zo’n 500 fietsers op de spoeddienst terecht komen na een ongeval op tramsporen. Dat is een hoog cijfer dat toch tot urgentie zou moeten aanzetten.”

Van Bossuyt: “In november vorig jaar antwoordde schepen Watteeuw op mijn vraag ter zake dat tegen dit voorjaar alle tramtracés op fietsveiligheid gescreend zouden zijn en dat er al 15 [sic] paaltjes en dergelijke in de binnenstad weggehaald werden in de buurt van tramsporen. Voor een problematiek die al jaren wordt aangekaart vind ik dat eerlijk gezegd onvoldoende.”

Van Bossuyt besluit: “De ontpaling moet sneller vooruit gaan. Het stadsbestuur moet ook harder bij De Lijn op tafel kloppen om dringend voort te maken met het testen van opvulmiddelen voor tramsporen die de risico’s beperken. Minister Peeters is toch een partijgenoot van onze burgemeester? Daarnaast moet het stadsbestuur beter communiceren over tramspoorvrije fietsroutes. Zo’n routes kunnen ook een optie zijn in een Slimnaargent-app waar we met N-VA Gent al langer voor pleiten, maar schepen Watteeuw investeert liever 30.000 euro in een voetgangerskaartje op papier waar niemand iets aan heeft.”