Oppositiewerk loont

Op 7 oktober 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Beste Gentenaar,

Nie pleuje. Dankzij onze niet aflatende kritiek is het paradepaardje van De Clercq & co – de uitbreiding van de LEZ – definitief opgeborgen. Veel Gentenaars slaken ongetwijfeld een zucht van verlichting. Voor ons mag het nog meer zijn: uit een studie blijkt dat de impact van de bestaande Gentse LEZ gering is, wegens dubbelop met het circulatieplan uit 2017. Maatregelen die hun doel voorbij schieten, moeten we durven herzien.

Ook de terugbetaling van slachtkosten in het kader van het islamitische Offerfeest werd recent onder druk van de N-VA afgeschaft. Sowieso absurd dat zo een terugbetaling er ooit gekomen is. Geen enkel ander religieus feest geniet dergelijke privileges. Een zoveelste voorbeeld van het falende integratiebeleid van de huidige meerderheid.

Maar oppositie voeren is niet alleen kritiek leveren. Twee van onze constructieve voorstellen geraakten deze maand goedgekeurd op de gemeenteraad. Collega Els Roegiers bepleitte het belang van fluisterplekken op de speelplaatsen op onze scholen. Hoewel Groen-schepen Decruynaere nog even tegenstribbelde, kon ze finaal de mérites van het voorstel niet ontkennen. Zelf lanceerde ik het idee om restafvalzakken per stuk te verkopen,kwestie van een aanbod te hebben voor elk budget. Alle beetjes helpen in de strijd tegen sluikstorten.

Helaas kunnen we de tandem De Clercq-Watteeuw niet op alle (pijn)punten stoppen. OpenVLD verhoogde deze maand de bedrijfsbelasting met 1,5 miljoen euro, een wrang cadeau voor onze ondernemers na de moeilijke coronaperiode. Op camping Blaarmeersen worden langverblijvers zonder pardon aan de deur gezet, weinig menselijk, weinig sociaal. We wachten ook bang af wat de wijkcirculatieplannen (Gentbrugge, Dampoort, Zwijnaarde, …) zullen geven: luisteren naar bewoners is niet de sterkste kant van het stadsbestuur.

Binnen onze gemeenteraadsfractie moeten we jammer genoeg tijdelijk afscheid nemen van Elke Sleurs, die (mantel)zorgverlof opneemt om voor haar hoogbejaarde inwonende ouders te zorgen. Gelukkig is er Els Roegiers om haar te vervangen en op de gemeenteraad van september vloog ze er al meteen stevig in.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt,