Paars-groen begint met uitvoering N-VA-programma

Op 26 september 2013

De Gentse N-VA is tevreden dat het stadsbestuur na negen maanden uitstelgedrag eindelijk aankondigt dat er structureel zal bespaard worden op het stedelijke overheidsapparaat.

Isabelle De Clercq: “Met de keuze voor een afslanking van het overheidsapparaat voert paars-groen één van de pijlers van het N-VA-verkiezingsprogramma uit. We zeggen al lang dat de stad Gent in vergelijking met andere steden te veel personeel heeft en zich met te veel zaken bezig houdt. Dat bleek recent nog uit een vergelijkende studie van Knack. Jammer genoeg hadden burgemeester Termont en zijn rood-groene kartel niet de moed om dat vóór de verkiezingen aan de Gentenaars en het stadspersoneel te zeggen: puur kiezersbedrog. Misschien daarom dat men uit pure schaamte geen cijfer durft noemen over hoeveel personeelsleden niet zullen vervangen worden?”

Het paars-groene college rekent op efficiëntiewinsten die moeten gerealiseerd worden via het versterken van de samenwerking met het OCMW (minder managers, kantoren delen, ondersteunende diensten laten samengaan). Dit is op zich positief, maar kan tegelijk slechts een eerste stap zijn: de N-VA dringt erop aan dat de stad ook los van het OCMW snoeit en zich focust op haar kerntaken (o.a. veiligheid, onderwijs en wonen).

Bizar nog is dat schepen van financiën Peeters maandagavond tijdens de gemeenteraad in zijn antwoord op een interpellatie van raadslid De Clercq nog geen enkel idee kon geven over de besparingen en het budget vanaf 2014. Drie dagen later blijkt er een uitgewerkt plan op tafel te liggen waarmee men naar de pers stapt. Voor de N-VA-fractie getuigt dit achterhouden van informatie om er dan even later zelf mee uit te pakken van weinig respect voor de gemeenteraad.

De N-VA eist dan ook snel op de hoogte gebracht te worden van de details en modaliteiten van de huidige (en ook de complete) besparingsplannen, kwestie van de uitvoering ervan van zeer nabij te kunnen opvolgen.