Parkeren op straat: nood aan ruimte voor zowel auto als fiets. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Nood aan rekening houden met bewoners én aan transparante procedures”

Op 15 april 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Parkeerplaats

De Stad Gent maakt sinds enige tijd werk van een fietsparkeerplan. Het uitgangspunt is dat elke bewoner op maximum 100m van zijn huisdeur over een fietsstalling moet kunnen beschikken. Daarvoor moeten vaak een aantal autoparkeerplaatsen op straat wijken. Eerst kwam de binnenstad aan de beurt, nu volgen ook de deelgemeenten.

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Meer en meer mensen verplaatsen zich met de (elektrische) fiets. Het is goed dat er meer fietsparkeerplaatsen worden voorzien. Niemand is voorstander van slordig op het voetpad gestalde fietsen die de doorgang belemmeren voor bijvoorbeeld mensen in een rolstoel of ouders met een kinderwagen.”

Van Bossuyt: “Maar de huidige aanpak is te rigide. In sommige buurten is er een grote nood aan fietsstallingen op straat en valt iets te zeggen voor de 100m-richtlijn. Maar in andere woonwijken – met opritten, garages en tuinen – is dat niet of veel minder het geval. Bewoners uit o.a. Gentbrugge en Oostakker laten ons weten dat geplaatste fietsstallingen leeg blijven. Men begrijpt niet waarom ongebruikte fietsstallingen kostbare ruimte innemen.”

Van Bossuyt: “Sowieso moet bij de plaatsing van nieuwe fietsstallingen het schrappen van autoparkeerplaatsen maximaal vermeden worden. Voor veel gezinnen blijft een auto onmisbaar voor het werk, of om de kinderen naar school te brengen, of omdat de fiets gewoon geen optie is (ouderdom, gezondheidsproblemen). Niet iedereen heeft een garage of een oprit. Er moet voldoende ruimte blijven om op straat te parkeren. Ook dat is sociaal beleid.”

Van Bossuyt: “De recente heisa over de tussenkomst van Groen-gemeenteraadslid en toekomstig schepen Hafsa El Bazioui bij partijgenoot en schepen Watteeuw ten voordele van een familielid over het verplaatsen van een fietsstalling bewijst dat er duidelijker en transparante procedures moeten komen. Daarom zal ik op de gemeenteraad voorstellen dat inwoners via de stadswebsite officieel een aanvraag kunnen doen voor de verplaatsing of zelfs verwijdering van een fietsstalling, zoals dat nu al mogelijk is voor de plaatsing van een fietsrek. Op die manier is iedereen gelijk voor de wet.”

Van Bossuyt besluit: “Met N-VA pleiten we voor een evenwichtig parkeerbeleid, met plaats voor de fiets én voor de auto. Belangrijk is om meer vraag gestuurd te gaan werken. Als bewoners aangeven dat in hun straat geen nood bestaat aan een fietsstalling, waarom er dan willens nillens toch één plaatsen? Daarnaast pleiten we ook voor transparante besluitvorming: burgers mogen weten waarom een fietsstalling precies voor hun deur wordt geplaatst of waarom er ergens één verplaatst wordt.”