Persbericht: N-VA Gent niet onder de indruk van budget 2016

Op 28 oktober 2015, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Persbericht: Reactie N-VA- fractie Gent op persconferentie Budgetopmaak 2016

N-VA niet onder de indruk

Het stadsbestuur stelde vandaag een aantal krachtlijnen voor van zijn budget voor 2016. De Gentse N-VA betreurt eerst en vooral dat hierover eerst met de pers gecommuniceerd wordt. En  dat de integrale budgetcijfers niet meteen ter beschikking van de gemeenteraadsleden worden gesteld. Democratisch en transparant is anders.

Aan de fundamentele problemen van de stadsfinanciën wordt niet verholpen.
De personeelskost blijft enorm. De vergelijking met de andere Vlaamse steden spreekt voor zich, van alle Vlaamse gemeenten blijft  Gent koploper in uitgaven voor personeel.
(cijfers binnenlands bestuur: uitgaven per inwoner Gent: €1.120 - Vlaams gemiddelde €504
jaarlijkse groei Gent 1.5% - Vlaams gemiddelde 0.7%)

Onverdeeld positief is dat er dankzij de btw-verlaging van de Vlaamse regering (naar 6%) netto meer zal kunnen geïnvesteerd worden in scholenbouw. Maatregelen van de federale regering met een belangrijk gunstig effect op de stadsbegroting zijn uiteraard ook de indexsprong en de loonlastenverlaging.

Wat de nieuwe initiatieven betreft juichen we toe dat het stadsbestuur het N-VA-voorstel over door de burgers te besteden wijkbudgetten dan toch uitvoert (na het in januari 2014 weggestemd te hebben). Onze fractie zal erop toezien dat de participatie van zoveel mogelijk wijkbewoners gegarandeerd wordt.

Dat er in 2016 een bedrag van  5 miljoen euro voorzien wordt voor het bestrijden van de leegstand van sociale woningen is mooi, maar de problemen in de Gentse sociale woningsector zijn dan ook gigantisch. De stedelijke huisvestingsmaatschappij WoninGent dient 2/3 van haar patrimonium te renoveren (waarvan 1/3 dringend). Prijskaartje: 272 miljoen euro.

De aangekondigde uitbreiding van het politiekorps met 5 agenten is een absoluut minimum gezien de problemen in onze stad. Maar wij missen een budget voor investeringen in een goed systeem van cameratoezicht zoals dat in steeds meer gemeenten bestaat. Daarnaast blijven wij voorstander van een reorganisatie van de politiewerking om met de beschikbare politiemensen meer aanwezig te zijn op straat.

Wij vinden het opvallend dat er niet meer middelen worden uitgetrokken voor armoedebestrijding toch een aandachtspunt van dit stadsbestuur.
Gent geeft €292 uit per inwoner aan het OCMW wat heel wat minder is dan Antwerpen waar dat €365 is per inwoner.

Er wordt wel een half miljoen euro voorzien voor bijkomend personeel dat de Gentenaars uitleg en informatie zal geven over het mobiliteitsplan en de circulatieplannen.
Dat dit nodig is bewijst hoe gebrekkig de informatie over het mobiliteitsplan tot nu toe is geweest.

Dit schepencollege is aan de helft van haar ambtstermijn. Wij zijn van de resultaten tot nu toe niet onder de indruk, evenmin als van wat er vandaag werd bekend gemaakt  over het budget voor 2016.
Van een echte koerswijziging is geen sprake,  wij zijn nog even ver weg van dat slanke, slagkrachtige en financieel gezond stadsbestuur dat onze stad en haar burgers zo nodig hebben.

N-VA gemeenteraadsfractie Gent