PFAS-vervuiling op voormalige brandweersite in Gentbrugge. Ronny Rysermans (N-VA): “Nood aan duidelijke en volledige informatie over wijkpark De Porre voor omwonenden”

Op 25 januari 2022, over deze onderwerpen: Leefmilieu & Landbouw
Wijkpark De Porre

Afgelopen week raakte bekend dat PFAS-vervuiling is vastgesteld op drie locaties in Gent. Eén daarvan is de voormalige brandweersite in de Peter Benoitlaan met het wijkpark De Porre in Gentbrugge.

N-VA-gemeenteraadslid Ronny Rysermans: “Op de Vlaamse infopagina over deze locatie is het advies om kinderen niet te laten spelen op onverhard terrein op de site. Maar in de infobrieven die het stadsbestuur de afgelopen dagen verspreidde bij de omwonenden staat hierover niets te lezen. Over het wijkpark wordt helemaal niets vermeld. Dat vind ik vreemd.”

Rysermans: “Gisteren in de gemeenteraad kon de bevoegde schepen Heyse (Groen) hier ondanks mijn herhaalde vragen geen 100% duidelijkheid over scheppen. Het wijkpark is nochtans grotendeels onverhard, met enerzijds grasvelden en anderzijds speelzones met zand en aarde.”

Rysermans: “Vanzelfsprekend is het niet de bedoeling om paniek te zaaien. Maar als bewoner zou ik wel precies willen weten hoe het nu zit met het wijkpark. Kunnen kinderen er gewoon spelen of zijn er toch voorzorgsmaatregelen nodig? De bewonersbrieven hadden het antwoord op die vragen moeten geven, in de ene of in de andere zin. Mensen hebben recht op volledige en heldere informatie.”

Rysermans besluit: “Ik roep schepen Heyse op om hier alsnog duidelijk over te communiceren naar de bewoners en ook naar de twee basisscholen vlak in de buurt die vaak gebruik maken van het wijkpark. Het stadsbestuur moet hier de grootst mogelijke transparantie aan de dag leggen.”

(zie ook: https://www.vlaanderen.be/pfas-vervuiling/gent-no-regret-maatregelen-pfas)