Pijnpunten circulatieplan: minder Gentenaars shoppen in centrum & onduidelijke signalisatie knippen

Op 2 mei 2019, over deze onderwerpen: Economie & Werk, Mobiliteit en openbare werken

Sandra Van Renterghem stelde de voorbije maand vragen over een recente evaluatie van het circulatieplan. Daaruit was onder meer gebleken dat één derde van de Gentenaars minder shopt in het centrum omwille van het nieuwe plan. Ook vinden 4 op 10 Gentenaars dat de knippen nog altijd erg onduidelijk zijn aangeduid. Belangrijk ook: veel Gentenaars vinden dat de verkeersveiligheid in onze stad niet is verbeterd.

Raadslid Van Renterghem: “Ik ben blij dat de schepen in de gemeenteraad eindelijk erkende dat er een probleem is voor de middenstand in het centrum. Dat is al een stap in de juiste richting: problemen benoemen in plaats van ze te ontkennen. Maatregelen om de handelaars en horeca in te ondersteunen zullen we met N-VA onze zegen geven.”

“Ik ben ook tevreden dat het stadsbestuur de komende jaren wil investeren in de verkeersleefbaarheid van de deelgemeenten,” stelt Van Renterghem. “Dat is voor ons als N-VA een belangrijk punt. Essentieel voor ons is dat er – anders dan bij het circulatieplan – eerst geluisterd wordt naar de bewoners. We willen een uitgebreid inspraaktraject zodat mensen zich betrokken voelen en zodat er vooraf een duidelijk draagvlak is.”

Sandra Van Renterghem besluit: “En dat nu ook schepen Watteeuw toch vindt dat de knippen duidelijker moeten, is een goeie zaak. Het kan niet de bedoeling zijn dat de knippen de boetemachines blijven die Gentenaars uit de deelgemeenten en bezoekers van buiten Gent weghouden uit ons mooie stadscentrum. Hopen maar dat de signalisatie nu snel effectief aangepast wordt.”