Politie handelt respectvol tijdens 100% van de Gentse politiecontroles. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Onderzoek naar politiecontroles is maat voor niets: 139.973 euro weggesmeten belastinggeld”

Op 9 mei 2023, over deze onderwerpen: Veiligheid

Het Gentse stadsbestuur maakte vandaag de resultaten bekend van een duur en veelbesproken onderzoek naar de professionaliteit van de Gentse politie bij identiteitscontroles. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Zoals verwacht scoren onze Gentse flikken uitstekend. Bij 100% van de controles vertoont onze politie respectvol gedrag en bij 99% geven ze de betrokken burger de ruimte om zijn of haar verhaal te doen. Met zo’n cijfers vraag je je af waarom dit onderzoek überhaupt nodig was. Dit was perfect te voorspellen: uit eerder opgevraagde cijfers bleek immers al dat amper 0,003% van de identiteitscontroles aanleiding geven tot een klacht die gegrond is. De 139.973 euro belastinggeld voor deze studie kon beter anders besteed worden.”

Van Bossuyt: “In het licht van deze cijfers vraag ik me af waarom schepen en kopvrouw van de Stadslijst Astrid De Bruycker (Vooruit) ook nu toch weer blijft herhalen dat ze geregeld signalen ontvangt van mensen die zich niet rechtvaardig behandeld voelen door de politie. Door hier telkens op te hameren en steeds opnieuw die negatieve boodschap te brengen, blijf je de indruk wekken dat er iets structureel fout zit bij hoe onze politie identiteitscontroles aanpakt. Van burgemeester en hoofd van de politie Mathias De Clercq (OpenVLD) horen we naar goede gewoonte niets.”

Van Bossuyt: “Hoewel de resultaten van de studie in hoofdzaak positief zijn voor onze politie, meent men tegelijk toch ook enkele verbeterpunten te detecteren. Vraag is evenwel of die steek houden. Zo stelt men bijvoorbeeld dat in 9% van de geobserveerde controles agenten achteraf ‘vooroordelen’ uiten. Maar wat die vooroordelen dan precies zouden inhouden, daar lees je verder niets over. De vaststelling dat agenten tijdens een grotendeels respectvolle controle ook niet-respectvol gedrag kunnen vertonen (19%), wordt dan meteen weer sterk gerelativeerd door de opmerking dat de vaststelling hiervan erg afhankelijk is van de subjectieve blik van de observator.”

Van Bossuyt: ”Dat er voor een non-onderzoek zoals dit middelen werden vrijgemaakt, maar er tegelijk geen geld mag gaan naar het onderzoeken van sociale woonfraude via het bezit van buitenlandse eigendommen, is tekenend voor dit stadsbestuur. Nochtans worden in andere steden en provincies op dat vlak net wél resultaten geboekt. Maar in Gent blijkt ideologie opnieuw belangrijker dan de feiten: op kosten van de Gentenaars ziet men graag wat men wil zien en de rest is bijzaak.”