Politiek vuurwerk

Op 5 februari 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Integratie, Personeel
Vuurwerk

Beste N-VA-lid,

2021 is in Gent meteen met enig politiek vuurwerk van start gegaan.

Onder druk van N-VA moest Groen-schepen Van Braeckevelt zijn (onwettelijke) voornemen om het Nederlands niet meer als absolute voorwaarde te stellen voor een job bij de stad opbergen. Waarom de OpenVLD van Matthias De Clercq hier in eerste instantie in was mee gestapt is een raadsel. Voor ons is het duidelijk: wie bij de stad werkt, moet vanzelfsprekend Nederlands spreken.

En dan is er de Pippi Langkous-controverse. Het stadsbestuur is vast van plan om Pippi & co een racisme-label op te plakken. Wie de boeken kent, weet wel beter: Pippi is als vrijgevochten meisje een heldin van de emancipatiestrijd en auteur Astrid Lindgren had nooit racistische bedoelingen, wel integendeel. Met N-VA verzetten we ons tegen dit betuttelend revisionisme van het stadsbestuur, dat zich blijkbaar tot taak heeft gesteld om een ‘moreel kompas’ te zijn voor alle Gentenaars. En dat onder een liberale burgemeester!

Ook op vlak van participatie gaat het stadsbestuur halsstarrig de mist in, zo mocht Gert Robert vaststellen. Door corona zijn er relatief weinig mogelijkheden tot overleg en inspraak, maar toch moet het wijkcirculatieplan Oud-Gentbrugge/Dampoort zo snel mogelijk doorgedrukt worden. Ondanks het feit ook dat nog lang niet alle verkeersdata voorhanden zijn en ondanks de gegronde kritiek van o.a. Unizo. Allemaal details voor Groen-schepen Watteeuw. Voor ons het bewijs dat de schepen alleen geïnteresseerd is in de mening van gelijkgezinden.

Onze kritiek op hoe het met onze stad op te veel vlakken de verkeerde richting uitgaat, weerhoudt er ons niet van om soms bescheiden successen te boeken. Zo komt er op voorstel van Ronny Rysermans eindelijk een zitbank aan de tramhalte aan het Sint-Veerleplein, een welgekomen rustpunt voor al wie er nood aan heeft. Elke Sleurs bekwam dat er een proefproject gestart wordt met een ‘beweegbank’, een laagdrempelig nieuw concept dat senioren en andere mensen uitnodigt om wat meer te bewegen.

Verderop kan u meer lezen over de onderwerpen die ik hier al kort, topje-van-de-ijsberg-gewijs, aanstipte.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt