Proefproject voor Rozemarijnstraat afgeblazen na massaal protest

Op 20 september 2023

De Rozemarijnstraat is één van de slachtoffers van het door het stadsbestuur ingevoerde circulatieplan. De straat werd een onveilige doorgangsas en sindsdien spreken bewoners over de ‘Rozemarijnsesteenweg’.

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Mobiliteitsschepen Watteeuw wilde hier recent nog een schep bovenop doen met een proefproject dat de situatie moest ‘verbeteren’. Rijrichtingen werden beperkt, zo goed als alle parkeerplaatsen afgeschaft en fietsers zouden halverwege de drukke straat verplicht moeten oversteken.”

Van Bossuyt: “Mensen vielen compleet uit de lucht. Niemand had hier om gevraagd. Bewoners wisten niet waar ze hun wagen nog zouden kwijt geraken. Ondernemers vreesden voor de bereikbaarheid van hun zaak voor klanten. Fietsers zagen het niet zitten tussen het verkeer te moeten laveren.”

Van Bossuyt: “Onder druk van algemeen protest werd het proefproject voorlopig afgevoerd. Hierover door de N-VA geïnterpelleerd in de gemeenteraad moest de schepen met blozende kaken toegeven dat hij – alweer – te voortvarend was geweest. Een ezel stoot zich nochtans nooit aan dezelfde steen. Maar voor dit stadsbestuur ligt dat blijkbaar anders.”