Raakt Gent eindelijk van haar reputatie als kraakstad af?

Op 20 september 2017

Kraken wordt eindelijk strafbaar.
Binnenkort geen excuses meer voor het stadsbestuur van Gent om kraaktoestanden te gedogen.
De N-VA gemeenteraadsfractie heeft herhaaldelijk aangedrongen bij de burgemeester om op te treden bij schrijnende gevallen van kraken in onze stad. Steeds wimpelde hij de vraag af met het excuus dat mensen op heterdaad moesten betrapt worden bij het inbreken in de woning, anders kon hij niet ingrijpen “want kraken is niet strafbaar”. Door dit lakse beleid bestaat een Gents kraakcircuit waarbij potentiële krakers geholpen worden om in een al dan niet leegstand pand binnen te dringen. Krakers krijgen zelfs advies over wat hen te doen staat om niet uitgezet te worden.

Eigenaars die geconfronteerd worden met krakers in hun woning hoeven niet op veel steun van het stadsbestuur te rekenen. Een veroordeling van kraken krijgen sp.a en Groen moeilijk over de lippen. Het wetsvoorstel dat kraken strafbaar maakt werd op 19 september goedgekeurd in de parlementaire commissie. Bij de stemming hebben sp.a en Groen zich onthouden.

De nieuwe kraakwet maakt een einde aan het straffeloos kraken. Voor Gent is dat belangrijk nieuws. Niet alleen voor eigenaars van woningen maar ook voor de vele Gentenaars die overlast ondervinden van een kraakpand in hun buurt. Raakt Gent eindelijk van haar reputatie als kraakstad af? Met deze nieuwe wet is daar goede hoop op.