Rapport Rekenhof over Project Gent-Sint-Pieters. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Geen tijd meer te verliezen nu”

Op 27 oktober 2020, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Mobiliteit en openbare werken

Vandaag publiceerde het Rekenhof zijn rapport over de werken aan het station Gent-Sint-Pieters. Kamerlid en Gents N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “We zitten ondertussen al aan ruim 11 jaar vertraging. De werken gingen oorspronkelijk klaar zijn tegen midden 2016. Maar het Rekenhof noemt de nieuwe vooropgestelde einddatum van eind 2027 nu al optimistisch. Ook de federale minister van mobiliteit Gilkinet liet vorige week uitschijnen dat 2027 mogelijk niet haalbaar is. Dit is verontrustend. Er valt echt geen tijd meer te verliezen. Dat zijn we de vele treinreizigers die van Gent-Sint-Pieters gebruik maken verplicht.”

“De alsmaar opschuivende timing is niet het enige probleem in dit dossier”, zegt Van Bossuyt. “Uit het rapport van het Rekenhof blijkt ook dat het oorspronkelijke budget jarenlang altijd maar naar boven werd bijgesteld. Zo steeg het globale masterbudget van 350 naar 595 miljoen euro (incl. 131 miljoen indexaties). Bijvoorbeeld de raming voor de kosten voor projectmanagement en overhead is meer dan verdubbeld sinds de aanvang van het masterplan.” 

“Een ander probleem is dat de tweede fase van het project (spoor 1-7) maar niet gegund geraakt”, zegt Van Bossuyt. “Een eerste gunningsprocedure werd stopgezet begin 2017, een tweede begin 2020. In beide gevallen was de reden dat de ingediende offertes de kostenramingen ruimschoots overschreden, met 30% tot 50%. Het Rekenhof oordeelt dat de NMBS grondiger had moeten zoeken naar een verklaring voor de grote verschillen tussen de eigen ramingen en de offertes.”

“Wat in het rapport ook opvalt is dat de bevoegde minister op geen enkel moment een initiatief nam naar aanleiding van gerapporteerde problemen”, zegt Van Bossuyt. “Het Rekenhof stelt nochtans dat de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer  het kabinet afdoende informeerde. Ik wil er dan ook op aandringen dat minister Gilkinet dit dossier echt ter harte neemt van heel nabij opvolgt. De passieve houding van de verantwoordelijke ministers heeft ons al veel te veel tijd gekost.”

Van Bossuyt besluit: “Gent-Sint-Pieters is met bijna 60.000 pendelaars het drukste station van Vlaanderen. Maar dat heeft niet verhinderd dat dit allesbehalve een voorbeelddossier is geworden. De NMBS moet lessen trekken uit dit rapport. Budgetramingen en tijdschema’s moeten op een realistische manier worden opgesteld. Cruciaal nu is dat de nieuwe gunningsprocedure voor de tweede fase zonder ongelukken wordt afgerond. Anders dreigt nog extra vertraging en dat is absoluut te vermijden.”  

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is