Reactie N-VA fractie op het aangepaste meerjarenplan - Anneleen Van Bossuyt: “Een lastenverhoging voor Gentenaars of Gentse ondernemingen mag niet de oplossing zijn”

Op 7 september 2020, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

De echte rekening van Corona moet nog gemaakt worden
De Corona-crisis maakt het niet eenvoudig om inkomsten en uitgaven voor de komende jaren in te schatten. Maar het stadsbestuur heeft er zich wel bijzonder gemakkelijk van af gemaakt. Enkel de directe gevolgen van de Coronamaatregelen zijn opgenomen. De gevolgen voor de volgende jaren zijn nog niet in rekening gebracht.

“We weten dat er moeilijke jaren aankomen. Het is onbegrijpelijk dat dit meerjarenplan daar nog geen rekening mee houdt”, zegt Anneleen van Bossuyt, “Ik kan alleen maar besluiten dat de cijfers in dit meerjarenplan veel te rooskleurig zijn.”

Meer dan 1 miljard euro schulden
De schuldenlast van onze Stad is opnieuw naar boven bijgesteld. De totale schuld zal in 2025 meer dan één miljard euro bedragen. Een triestig record en een groot risico voor de toekomst. Teveel stedelijke projecten kosten pakken meer dan oorspronkelijk voorzien. Het stadsbestuur moet dringend maatregelen nemen om kosten beter te beheersen.

Anneleen Van Bossuyt: “Door de hoge schuldgraad heeft de Stad niet de nodige zuurstof om te investeren. Dit wordt vandaag nog maar eens duidelijk. En voor de toekomst ziet het er alles behalve beter uit.”

Stijgende belastingen en retributies
Stijgende uitgaven worden gecompenseerd door extra inkomsten bij de burgers te gaan zoeken. Dat zien we deze legislatuur in de algemene verhoging van retributies, lokale belastingen en de toegangsprijzen voor cultuur.

Een aantal lokale belastingen werden tijdens de ‘lockdown’ opgeschort. Zij brengen dit jaar dus minder op.  Toch verwacht Stad Gent een stijging van de inkomsten uit de lokale belastingen vanaf 2022.Tegen 2025 moeten deze zelfs 20% meer opbrengen dan dit jaar. Hetzelfde verhaal bij de retributies.

Opvallend is dat mobiliteit het enige domein is dat de stad meer opbrengt dan dat het hen kost. Het hoge parkeergeld en de boetes van het circulatieplan zijn daar niet vreemd aan.

Het bestuur zet onder meer door met de verhoging van de algemene belasting op bedrijven. Wij tillen hier zwaar aan. De ondernemingen zijn de motor van onze economie. Zij zorgen voor jobs en dus voor welzijn en welvaart. In tijden waarin je ervoor moet zorgen dat deze motor meer dan ooit blijft draaien de belastingen verhogen, is onaanvaardbaar” zegt Anneleen Van Bossuyt

Personeelskosten groeien verder aan
Opnieuw worden meer personeelsleden in dienst genomen. Bij de opmaak van het budget werd voorzien dat tegelijk een aantal oude functies zouden uitdoven. Daar komt niets van in huis. De efficiëntieoefening die dat moet uitmaken is zelfs nog niet opgestart.

Anneleen van Bossuyt reageert: “We hebben extra mensen nodig in onze woonzorgcentra en de Groendienst. Maar op onze vraag naar welke oude functies er uitdoven was het antwoord: “geen”.”

Structurele verhoging van de subsidies aan derden
Subsidies aan derden zijn goed voor meer dan een kwart van alle uitgaven van de Stad. Ook deze uitgaven stijgen, de subsidies worden structureel verhoogd. De jaarlijkse groeivoet (een vorm van indexatie) wordt opgetrokken van 0,85% naar 1,48%.
Maar is het echt nodig dat Stad Gent van alles en nog wat blijft subsidiëren? Zijn al deze subsidies nog zinvol? Hoog tijd voor een objectieve evaluatie.

Het stadsbestuur legt niet de juiste prioriteiten
Wij stellen ons vragen bij de prioriteiten van dit stadsbestuur” zegt Anneleen Van Bossuyt. “De subsidies aan derden worden structureel verhoogd. De dotatie aan de politie echter daalt. De uitleg dat dit te maken heeft met reserves opgespaard bij de politie overtuigt ons niet. Waarom die reserves niet inzetten om de veiligheid in onze stad te verhogen? Ook de dotatie aan Ivago daalt, terwijl het probleem van sluikstorten en zwerfvuil in onze stad met de dag pijnlijker wordt.”

De geplande P+R-parkings aan het Arsenaal en aan de Drongensesteenweg komen er niet. Die moesten net dienen om onze stad beter bereikbaar te maken. De schrapping is slecht nieuws voor onze economie en handel.

“Het stadsbestuur zet wel door met de uitbreiding van de lage-emissiezone. Zij laat onderzoeken welke stadsdelen tussen de R40 en de R4 daarvoor in aanmerking komen. Ook dat begrijpen we niet. Een uitbreiding van de LEZ zal opnieuw duizenden Gentenaars op kosten jagen voor de aankoop van nieuwe auto’s. Zijn de economische problemen door de Coronacrisis dan niet al erg genoeg?

“Het besluit is dat de Stad Gent geen reserves heeft. Ze kijkt tegen stijgende kosten en een torenhoge schuld aan. De cijfers in dit meerjarenplan zijn veel te optimistisch. Hoe gaat de stad financiële tegenvallers opvangen? Dit stadsbestuur heeft de voorbije jaren de inkomsten uit belastingen en retributies systematisch verhoogd. Zal dat ook nu de oplossing zijn? Komen er nog hogere lasten aan voor Gentenaars en Gentse ondernemingen? Daar zal N-VA zich sterk tegen verzetten”