Reactie N-VA fractie op het aangepaste meerjarenplan – Stijgende schuldenberg – meer inkomsten uit belastingen - veel te rooskleurige inschatting van inkomsten en uitgaven

Op 1 september 2020, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Anneleen Van Bossuyt:  “Een lastenverhoging voor Gentenaars of Gentse ondernemingen mag niet de oplossing zijn”

De Corona-crisis maakt het niet eenvoudig om inkomsten en uitgaven voor de komende jaren in te schatten. Maar het stadsbestuur heeft er zich wel bijzonder gemakkelijk van af gemaakt. Enkel voor dit jaar worden de gevolgen van de Corona-crisis in rekening gebracht. Vanaf 2021 behouden ze de cijfers van voor de Corona- crisis. Alsof er niets aan de hand is.

“We weten dat er moeilijke jaren aankomen. Het stelt dan ook teleur dat dit meerjarenplan daar nog geen rekening mee houdt”, zegt Anneleen van Bossuyt, “Ik kan alleen maar besluiten dat de cijfers in dit meerjarenplan veel te rooskleurig zijn.”

De schuldenlast van onze Stad is opnieuw naar boven bijgesteld. De totale schuld zal in 2025 meer dan een miljard euro bedragen. Een triestig record en een groot risico voor de toekomst. Teveel stedelijke projecten kosten pakken meer dan oorspronkelijk voorzien. Het stadsbestuur moet dringend maatregelen nemen om kosten beter te beheersen.

De opbrengst uit belastingen valt dit jaar uiteraard lager uit. Toch verwacht Stad Gent vanaf 2022 een hogere opbrengst dan in het oorspronkelijk budget voorzien. Tegen 2025 moeten de belastingen zelfs 20% meer opbrengen dan dit jaar.

“Wij stellen ons vragen bij de prioriteiten van dit stadsbestuur” zegt Anneleen Van Bossuyt “De subsidies aan derden worden systematisch verhoogd. De dotatie aan de politie echter daalt. De uitleg dat dit te maken heeft met reserves opgespaard bij de politie overtuigt ons niet. Waarom die reserves niet inzetten om de veiligheid in onze stad te verhogen?

Anneleen Van Bossuyt besluit: “Er zijn geen reserves. De stad kijkt tegen stijgende personeelskosten en een torenhoge schuld aan. Bovendien zijn de cijfers in het meerjarenplan compleet onrealistisch. Hoe gaat de stad financiële tegenvallers opvangen? Dit stadsbestuur heeft de voorbije jaren de inkomsten uit belastingen en retributies systematisch verhoogd. Zal dat ook nu de oplossing zijn? Komen er nog hogere lasten aan voor Gentenaars en Gentse ondernemingen? Daar zal N-VA zich sterk tegen verzetten”