Rechtbank stopt uitrol wijkmobiliteitsplan Gentbrugge-Dampoort. N-VA Gent: “Stadsbestuur negeerde opnieuw wettelijke regels voor bewonersparticipatie. Dringend tijd voor andere aanpak.”

Op 28 maart 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Gentbruggebrug 2

Vandaag besliste de Gentse rechtbank van eerste aanleg dat het wijkmobiliteitsplan voor Gentbrugge en de Dampportwijk voorlopig niet mag uitgevoerd worden. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “De rechter legt burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) en zijn college een dwangsom op van 25.000 euro per dag als ze de uitspraak niet respecteren. Het stadsbestuur heeft de wettelijke regels voor bewonersparticipatie niet gevolgd. Hiermee bevestigt de rechter wat we met de N-VA al lang zeggen: dit stadsbestuur is niet geïnteresseerd in de mening van de Gentenaars.”

N-VA-gemeenteraadslid en Gentbruggenaar Gert Robert: “Dit is op korte tijd de tweede blamage voor het stadsbestuur in dit dossier. Begin januari besliste een rechter al dat de werken ter invoering van een knip op Gentbruggebrug moesten worden stilgelegd. Nu is er dit nieuwe vonnis. Dat vijf bedrijven en 238 burgers naar de rechtbank trekken, zou het stadsbestuur toch stilaan de ogen moeten openen: voor dit plan bestaat onvoldoende draagvlak.”

Van Bossuyt: “Ik heb een serieus déjà vu-gevoel. Tijdens de vorige legislatuur was het stadsbestuur de wettelijke regels voor participatie ook al uit het oog verloren bij de invoering van het circulatieplan voor het centrum. Men heeft toen snel-snel een openbaar onderzoek afgewerkt om op papier in orde te zijn, maar de resultaten ervan werden verticaal geklasseerd. Ik mag van harte hopen dat men niet opnieuw voor dergelijke schijninspraak kiest.”

Robert: “Met de N-VA verzetten we ons al van in het begin tegen dit wijkmobiliteitsplan en in het bijzonder tegen de knip aan Gentbruggebrug. Ik zeg het nog eens: verkeersveiligheid staat voorop. Zorg voor een aparte voetgangers- en fietsersbrug om de verkeersveiligheid te verbeteren. Doe gerichte ingrepen in de straatinrichting die de verkeersveiligheid verhogen. En voorzie hier ook het nodige budget voor. Maar maak er geen ideologisch fiets vs. auto-oorlogje van. Verschuif bestaande verkeersdrukte en overlast niet gewoon naar andere straten.”

Van Bossuyt: “Ik wil benadrukken dat dit niet alleen het plan van mobiliteitsschepen Watteeuw is. OpenVLD, Vooruit en CD&V: ze hebben dit plan allemaal mee goedgekeurd. Voorstellen van de oppositie om de knip te schrappen en om minder extreme maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren, werden met de glimlach keer op keer weggestemd. Gentenaars die zeker willen zijn van een ander, evenwichtiger mobiliteitsbeleid hebben bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2024 dus maar één keuze: een stem voor de N-VA.”