“Regering stelt toekomst veilig, Gent niet”

Op 1 mei 2015, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Om onze kinderen goede toekomstkansen te geven, moeten we onze tekorten terugdringen en hen niet overladen met schulden. De nieuwe Vlaamse en federale regeringen maken daar werk van. We zijn nu zelfs de beste leerling van de Europese klas (zie grafiek). In tegenstelling tot de regering Di Rupo doen we dat niet door de belastingen te verhogen, maar wel door zelf minder uit te geven. Meer zelfs: dankzij de doorgevoerde belastingverlaging houden alle werkenden die de forfaitaire aftrek voor beroepskosten gebruiken, sinds januari iets meer over van hun loon. Dat is de kracht van verandering, in een regering mét de N-VA.

STAD SOUPEERT GELD METEEN OP

De maatregelen van de regering maken arbeid ook goedkoper om zo meer jobs in de private sector te creëren. Jobs die ons belastinggeld opleveren. Dat geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor de stad Gent: de federale indexsprong, die afhankelijk van de inflatie dit jaar of volgend jaar plaatsvindt, levert de stad Gent maar liefst 7,5 miljoen euro op. Helaas wil het stadsbestuur die bijkomende ademruimte meteen opsouperen. Niet door te investeren in de toekomst, maar door uit te geven aan extra ambtenaren en werkingskosten. Dit terwijl Gent vandaag al van alle steden het hoogste aantal ambtenaren per 1000 inwoners heeft. Zelfs ons voorstel om die 7,5 miljoen euro opzij te zetten om de toenemende pensioenkosten voor de huidige ambtenaren mee te betalen, werd door de meerderheid weggestemd.

EXTRA LENEN, MEER SCHULDEN

Van echt besparen op de eigen uitgaven is in Gent geen sprake: Gent zal tegen 2019 jaarlijks 100 miljoen meer uitgeven dan er inkomsten zijn. Hiervoor moet extra geleend worden, en dat is aan de schuldenberg ook goed te zien: hij stijgt van 408 miljoen in 2010 naar maar liefst 760 miljoen in 2019. Schulden die zullen moeten worden afbetaald door onze kinderen en kleinkinderen. En dat terwijl Gent zich wil profileren als de meest kindvriendelijke gemeente.

Het is duidelijk dat ook Gent nood heeft aan de kracht van verandering, zoals de N-VA die in de praktijk brengt in Vlaanderen, België en vele andere steden en gemeenten. Gent heeft nood aan een beleid dat de uitgaven onder controle houdt, een beleid dat bespaart en private jobs creëert, een beleid dat de toekomst voor onze kinderen veilig stelt. Kortom: Gent heeft nood aan meer N-VA.

Peter Dedecker