Renovatie E17-viaduct Gentbrugge: gunningsprocedure opgestart

Op 11 september 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Ben Weyts (N-VA) heeft begin deze week het bestek ondertekend voor de sanering van het E17-viaduct in Gentbrugge. Gents N-VA-fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt reageert tevreden: “Het viaduct was dringend toe aan renovatie. Ik ben blij dat de al langer geplande werken binnenkort effectief van start kunnen gaan. De veiligheid zal opnieuw gegarandeerd zijn en bewoners zullen minder geluidshinder ervaren.”

De werken zullen in twee fases uitgevoerd worden: van maart tot oktober 2020 in de richting van Kortrijk, en van maart tot oktober 2021 in de richting van Antwerpen. De renovatie omvat onder meer het volledig vervangen van de verharding, de waterdichting en de bestaande geluidsschermen, alsook het herstellen van de betonnen pijlers en liggers. Daarnaast wordt de parking heringericht, met onder meer een betere schikking voor zowel personenauto’s als vrachtwagens. De plaatsing van extra geluidsschermen ter hoogte van de Gentbrugse Meersen is voorzien als optie, maar is afhankelijk van een beslissing ter zake door het Gentse stadsbestuur.

Gemeenteraadslid en Gentbruggenaar Gert Robert (N-VA): “De renovatie zal de leefbaarheid voor bewoners verbeteren. De geluidsoverlast zal verminderen door het werken met geluidsarm asfalt, het vernieuwen van de geluidsschermen, en zeker ook doordat het aantal brugdekvoegen zal gehalveerd worden. De overblijvende voegen zullen daarenboven opgevuld worden met geluidsarm materiaal. Dat zal voor de omliggende buurt een wezenlijk verschil maken. Ik pleit er ook voor dat in overleg met de bewoners en handelaars goede ‘minder hinder’-afspraken worden gemaakt.”

De grondige renovatie was één van de elementen in een resolutie over het E17-viaduct die eerder op initiatief van Elke Sleurs (N-VA) en enkele Gentse collega’s in het Vlaams Parlement werd gestemd (april 2018). Het onderzoek naar de lange-termijntoekomst van het E17-viaduct werd in mei 2019 toevertrouwd aan De Werkvennootschap (zie Toekomst E17-viaduct: opstart verkenningsfase via De Werkvennootschap).

Anneleen Van Bossuyt besluit: “Dit is een belangrijke en nodige investering voor onze stad. Ik wil de minister hier dan ook voor bedanken. Met N-VA Gent zullen we mee blijven werken aan een mooi en participatief toekomstproject voor het E17-viaduct dat een goede leefbaarheid combineert met een vlotte en verkeersveilige mobiliteit.”