Ronny Rysermans (N-VA): “Slechts fractie van de opruimkost voor sluikstorten wordt gerecupereerd op sluikstorters”

Op 1 maart 2022, over deze onderwerpen: Intercommunales, Leefmilieu & Landbouw
Sluikstort

Uit opgevraagde cijfers blijkt dat de kost voor het opruimen van sluikstorten maar in heel beperkte mate wordt verhaald op betrapte sluikstorters. N-VA-gemeenteraadslid Ronny Rysermans: “In 2020 bedroeg de globale kost voor het opruimen van sluikstorten door Ivago 764.000 euro. Maar aan betrapte sluikstorters werd in totaal slechts 87.000 euro aan opruimkosten gefactureerd. Daarvan werd maar 58.000 euro ook effectief betaald. Dat is amper 7,6%. Finaal draait de Gentse belastingbetaler op voor het gros van de kosten.”

Raadslid Rysermans: “Die situatie is al jaren zo. Ook voor 2021 lijkt het op basis van voorlopige cijfers dezelfde richting uit te gaan: de globale kosten bedroegen vorig jaar ruim 796.000 euro, maar de gefactureerde opruimkosten (t.e.m. september) bedragen op dit moment nog maar 77.000 euro, waarvan slechts 28.500 euro effectief al ontvangen werd. Daar zal de komende maanden nog wel wat bij komen, maar het verschil blijft groot.”

Rysermans: “Er is een opvallende discrepantie tussen het aantal geïdentificeerde sluikstorters en het aantal sluikstorters dat ook echt een opruimfactuur in de bus krijgt. In 2020 waren er 949 geïdentificeerde sluikstorters (Netheidsrapport 2019-20), maar er werd slechts 697 opruimfacturen uitgeschreven. Begin oktober 2021 communiceerde het stadsbestuur al 1049 sluikstorters te hebben betrapt, maar op datzelfde moment waren er nog maar 616 opruimfacturen uitgeschreven. Opvallend ook is dat een harde kern van sluikstorters nooit betaalt: in 2020 wisten incassobureaus slechts in 65 van de 158 hen toevertrouwde dossiers een betaling af te dwingen.”

Rysermans: “De jongste jaren nam het aantal ton opgehaald sluikstortafval in onze stad alleen maar toe. In het jongste Netheidsrapport van de Stad Gent is sprake van 835 ton sluikstort in 2019 en 996 ton sluikstort in 2020. Zoals al vermeld stijgen de opruimkosten navenant. Voor 2021 is er nog geen netheidsrapport beschikbaar, maar ik blijf uit diverse buurten van Gent klachten ontvangen over sluikstorten. Vaak gaat het om gekende locaties waar het probleem maar niet aangepakt of opgelost geraakt. Mensen worden er moedeloos van.”

Rysermans: “Het stadsbestuur heeft vorig jaar het aantal anti-sluikstortcamera’s verhoogd tot vijf. Dat is iets waar we met N-VA ook op aangedrongen hebben. Dat men er ondertussen in geslaagd is om op één jaar meer dan 1000 sluikstorters te identificeren toont ook aan dat camera’s een efficiënt hulpmiddel zijn tegen overlast en criminaliteit, samen met de inzet van mensen op het terrein. Maar daarna moet er natuurlijk opvolging zijn: het kan niet dat betrapte sluikstorters zonder meer de dans ontspringen.”

Rysermans besluit: “Het sluikstortprobleem in onze stad is allesbehalve onder controle. Burgers die me contacteren zijn vaak een beetje ten einde raad om hun woonbuurt zo te zien verloederen. Met N-VA vinden we dat het handhavingsbeleid in onze stad een pak strenger moet: gevatte sluikstorters moeten van de eerste tot de laatste gestraft worden.”