Rood-groen kartel pro of contra anti-sluikstortcamera's? - Helga Stevens

Op 25 maart 2012

Sluikstorten is de voorbije jaren uitgegroeid tot een echte pest in heel wat wijken en straten van onze stad. Meer dan een jaar geleden kondigde het stadsbestuur aan dat men de problematiek kordater zou gaan aanpakken: er zouden mobiele bewakingscamera's komen op de zogenaamde sluikstort-hotspots. Maar pas op de gemeenteraad van februari 2012 werd het gebruik van de camera's goedgekeurd. Ik kan alleen maar hopen dat de politie  ondertussen de camera’s al effectief heeft kunnen gebruiken.

Veel tijd verloren, maar dan toch eind goed al goed, zou je denken. Maar dat is iets te kort door de bocht. De burgemeester moest immers toegeven dat er amper twee camera's aangekocht werden. Dat is wel erg weinig in verhouding tot de lijst van tientallen probleemstraten waar de Gentse politie de camera's zou willen inzetten. Ter vergelijking: burgemeester Tobback (ook sp.a!) van Leuven heeft onlangs 50 extra camera's besteld omdat de al aanwezige toestellen zo'n succes blijken in de strijd tegen criminaliteit en overlast.

Maar terwijl sp.a tenminste nog tot op zekere hoogte voorstander is van het gebruik van camera's (hoe weinig er ook effectief ingezet worden), is Groen, de nieuwe kartelpartner van sp.a, een uitgesproken tegenstander van dergelijke camera's. Groen keurde immers als enige partij het gebruik ervan niet goed. Voor de Gentse kiezer die in oktober naar de stembus trekt, schept dit meteen een torenhoog probleem: wanneer men stemt voor het rood-groene kartel, kan men eigenlijk niet weten waarvoor men kiest - in casu voor of tegen anti-sluikstortcamera's?

De burgemeester heeft het ook met zoveel woorden gezegd tijdens het eerste lijsttrekkersdebat dat deze week plaatsvond aan de Gentse universiteit: de Gentenaars zullen pas na de verkiezingen merken wat de "meerwaarde" is van het rood-groene kartel. De mensen moeten er dus blijkbaar maar (blind) vertrouwen in hebben. Dat lijkt me toch net iets te veel gevraagd van de kritische Gentse kiezer.