Sandra Van Renterghem (N-VA) wil BIN voor Oostakker - Bewoners vragende partij na nieuwe golf woninginbraken en autokraken

Op 20 februari 2019, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Veiligheid

Gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem: “Oostakker was recent opnieuw het slachtoffer van een inbraakgolf. Bewoners contacteerden me over woninginbraken en autokraken in een hele reeks straten: Wittewalle, Oude Holstraat, Molzelestraat, Muldersveld, Bruisteke, Godelieve Joliestraat, Jozef Paelinckstraat en de Gentstraat. Zowel bewoners als handelaars werden getroffen. De mensen zijn ongerust.”

Burgers in Oostakker vragen al langer naar een Buurtinformatienetwerk (BIN).” stelt raadslid Van Renterghem. “De recente criminaliteitsgolf sterkt hun in die ambitie. Daarom legde ik op de gemeenteraad van februari een voorstel neer. Hierin vraagt de raad aan de burgemeester om de korpschef opdracht te geven een BIN voor Oostakker op te starten. Zowel bewoners als handelaars moeten zich kunnen aansluiten. Ik betreur dat de meerderheid (sp.a, CD&V, Groen en OpenVLD) tegen het voorstel stemde."

Van Renterghem: “Een BIN kan de veiligheid in Oostakker verhogen. Een BIN bevordert de sociale controle en vormt een platform om preventief betrouwbare informatie door te geven. Ook bij het oplossen van misdrijven kan een BIN nuttig zijn. In andere politiezones, zowel in steden als meer landelijke gemeenten, worden hiermee goede resultaten geboekt. In buurgemeenten zoals Lochristi bestaan al lang  Buurtinformatienetwerken.”

“Het vorige stadsbestuur was geen voorstander van BIN’s,” betreurt Van Renterghem. “Maar als ik het bestuursakkoord ‘Ambitie en durf voor Gent’ mag geloven dan zijn de nieuwe burgemeester en zijn ploeg wél grote voorstanders van participatie door burgers. En zo’n BIN is bij uitstek een formule waarbij politie en burgers samen werken aan het verbeteren van de lokale veiligheid.”

Fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt besluit: “De Gentse centrumstad en de Gentse deelgemeenten zijn niet hetzelfde. Op sommige vlakken hebben ze verschillende noden. Ook op vlak van veiligheid is een beleid op maat nodig. De oprichting van een BIN komt tegemoet aan de specifieke noden van Oostakker, dat gekenmerkt wordt door de combinatie van een verstedelijkt en ook een meer landelijk karakter.”