Shop & Hop: kroniek van een aangekondigde dood

Op 28 september 2017

Het project Shop & Hop stopt. Dat maakte de stad Gent vandaag bekend via een persbericht. Geen enkele private partner blijkt bereid om het initiatief over te nemen. Daarmee komt er een eind aan ‘handenvrij winkelen’ in de Gentse binnenstad. Het stadsbestuur gaf er 300.000 euro aan uit. De balans na negen maanden werking is amper 400 afgeleverde pakjes.

Tot nu toe werd het project steeds voorgesteld als een groot succes. Nog begin deze maand klonk het op het stadhuis dat “er veel is interesse vanuit de sector”. Schepen van middenstand Peeters (Open VLD) wou het project zelfs nog verder uitbreiden, met meer afhaalpunten en het leveren van aankopen aan huis. Maar toch was al eigenlijk al een tijd duidelijk dat de verwachtingen niet ingelost geraakten. Nu stelt hij zelf vast dat het “niet haalbaar is” en wordt het hele project afgevoerd.

Gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem: “Met N-VA hebben we van bij het begin gewaarschuwd dat het stadsbestuur dit project verkeerd aanpakte. Zonder de markt te raadplegen ging de schepen ging immers in zee met een vzw die geen enkele ervaring ter zake heeft: noch met digitale toepassingen, noch met logistiek, noch met handelaars. Die samenwerking met de vzw Lab van Troje (die ook de Leefstraten organiseert) hypothekeerde het Shop & Hop-project van bij de start. De eindafrekening oogt dan ook weinig fraai: 750 euro subsidie per afgehaald pakje! Belastinggeld dat zeker beter kon besteed worden.”

Voor N-VA Gent moeten initiatieven om onze handelaars te ondersteunen en om Gent als winkelstad te promoten, vertrekken vanuit de noden van de handelaars zelf en uitgevoerd worden door de beste speler op de markt.

Contact:
Sandra Van Renterghem