Siegfried Bracke dringt aan op dringend gebruiksreglement voor de stadshal

Op 11 september 2013

Gemeenteraadslid Guy Reynebeau (SP.A) wees erop dat de stadshal een jaar geleden officieel is geopend. Intussen werd ze al druk gebruikt voor allerlei activiteiten. Hij wilde weten of er al een reglement is.

Schepen Resul Tapmaz verving de zieke schepen Annelies Storms (SP.A), bevoegd voor Cultuur. Hij stelde dat de stadshal niet als een gebouw wordt beschouwd, maar als een deel van de openbare ruimte. Voor innames van de openbare ruimte is het schepencollege bevoegd en moet een gedetailleerde aanvraag gebeuren, uiterlijk zes weken voor het evenement. De administratie maakte wel een beheersnota die aangeeft hoe de site mag worden gebruikt. Vandaag kost een inname van het openbaar domein onder de stadshal 186 euro per dag.

Stad Gent werkt aan een 'afwegingskader'. 'In en rond de stadshal moeten evenementen plaatshebben die een meerwaarde geven aan de stadshal en die er zelf ook bij winnen', zei Tapmaz. Hij verwees naar activiteiten als het verhalenfestival, Radio Modern en 123-Piano. 'Er komt een richtlijn voor het schepencollege, met voorwaarden voor het gebruik van reclame, het respecteren van de banken die er staan, en het bewaren van het openbaar karakter van dat plein. De stadshal volledig afsluiten voor een betalend evenement zal niet meer kunnen.'

De raadsleden Guy Reynebeau (SP.A) en Paul Goossens (CD&V) vroegen hoe het moet met spontane activiteiten van een scoutsgroep of bijvoorbeeld een violist? Raadslid Siegfried Bracke (N-VA) stipte aan dat hij in januari al naar een reglement had gevraagd. 'Ik ben tegen reglementen, maar hier is het dringend nodig', zei hij.