Siegfried Bracke (N-VA) vraagt waarborgen vrije doorgang bij stakingen - Burgemeester en politie moeten optreden tegen blokkeren openbare weg

Op 24 februari 2019, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Veiligheid

Op de gemeenteraad van februari legde raadslid Siegfried Bracke een voorstel neer dat de burgemeester vraagt in te grijpen als stakersposten de openbare weg bezetten De vrije doorgang van mensen moet gewaarborgd blijven. Aanleiding was de grote hinder in Gent tijdens de staking van 13 februari. De partijen van de meerderheid (sp.a, CD&V, Groen en OpenVLD) stemden tegen het voorstel.

“Tijdens de nationale staking van 13 februari hebben actievoerders in Gent urenlang belangrijke verkeersknooppunten geblokkeerd,” stelt raadslid Bracke vast, “Onder meer Meulestedebrug, Oostakkerbrug, de Ottergemsesteenweg en het rond punt aan de Ghelamco Arena. Het bezetten van de openbare weg leidde tot veel filevorming, tijdverlies en frustraties bij de gewone weggebruikers.”

“Werkgeversorganisaties, academici en burgers riepen via sociale media herhaaldelijk op om de wegen weg vrij te maken, maar zonder gevolg. De blokkades bleven staan. Zelfs met de steun van de door burgemeester De Clercq (OpenVLD) aangestuurde politie: men sloot afritten af of verplichtte bestuurders om rechtsomkeer te maken.”

Siegfried Bracke: “Het evenwicht is zoek. Het belemmeren van de vrije doorgang werd zonder meer gedoogd, mensen die de blokkades probeerden te ontwijken werden beboet. Dit is niet de juiste aanpak. Dat blijkt ook uit de gevaarlijke situaties die ontstonden en uit het feit dat ernstige incidenten niet konden worden vermeden.”

Fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “Dat een heel andere aanpak mogelijk is zagen we in Tongeren. Partijgenoot van burgemeester De Clercq, Patrick Dewael nam zijn verantwoordelijkheid wel. Hij trad op tegen stakers die de wegen blokkeerden. Dat is wat ik ook in Gent van onze burgemeester verwacht. Een recente gerechtelijke uitspraak heeft het belemmeren van de vrije doorgang door middel van stakersposten ten andere veroordeeld [feiten 2016, Antwerpse haven]. Een andere partijgenoot van De Clercq, kamerlid Egbert Lachaert, was daar toen heel tevreden mee.”

Gemeenteraadslid Bracke: “Het openbaar domein bezetten zonder aanvraag of toestemming is wettelijk niet toegelaten en brengt mensen in gevaar. We moeten een herhaling van de situatie van 13 februari voorkomen. Daarom zal ik de burgemeester blijven wijzen op zijn verantwoordelijkheid."