Situatie in Iran beroert Gentse bevolking. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Ook als stadsbestuur het signaal geven dat we het geweld van de Islamitische Republiek Iran tegen haar burgers streng veroordelen”

Op 18 oktober 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Sociale zaken
'Woman Life Freedom' by (cc) Pirehelokan

N-VA -fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “De recente gebeurtenissen in Iran laten weinig mensen onberoerd. Dat een jonge vrouw – de 22-jarige Mahsa Amini – moest sterven omdat ze een wet op het bedekken van het haar met een hidjab niet zou nageleefd hebben, is verschrikkelijk en onaanvaardbaar. Ik kan daar echt niet bij. De situatie voor meisjes en vrouwen in Iran is al decennia lang rampzalig. Dat mensen nu de moed vinden om zich tegen dit soort staatsterreur te verzetten, moeten we op alle mogelijke manieren steunen, ook als Gents stadsbestuur.”

Van Bossuyt: “Ik stel vast dat de massale en aanhoudende protestdemonstraties in Iran tegen de repressie van de ayatollahs ook in onze stad een gevoelige snaar raken. Week na week zijn er in Gent protestacties door mensen die zich solidair willen tonen met de Iraanse vrouwen die hun hidjab uit protest verbranden en zich lokken haar afknippen en breder met alle Iraniërs die leed moeten ondergaan vanwege hun eigen overheden.”

Van Bossuyt: “Als stadsbestuur kunnen we niet achterblijven en moeten we die terechte verontwaardiging over wat in Iran gebeurt mee ondersteunen. Ook symbolische acties zijn belangrijk. Elke mogelijkheid om druk uit te oefenen moeten we aanwenden. Er lieten ondertussen al meer dan 240 mensen het leven, waaronder 32 kinderen, door de bloedige en buitenproportionele pogingen van de Iraanse veiligheidsdiensten om de protesten in de kiem te smoren. Duizenden mensen werden gearresteerd.”

Van Bossuyt: “Ik heb daarom voor de gemeenteraad van nu maandag een motie ingediend die het geweld van de Islamitische Republiek Iran tegen haar burgers veroordeelt, die het regime oproept om het structurele geweld tegen vrouwen te stoppen, en die solidariteit betoont met de Iraanse burgers die zich met gevaar voor eigen leven verzetten tegen de inbreuken op de mensenrechten en de onderdrukking van de burgerlijke vrijheden door het Iraanse regime.”

Van Bossuyt: “Ik hoop van harte dat alle partijen, over de grenzen van meerderheid en oppositie heen, dit initiatief zullen steunen. Onze stad kent een lange, historische traditie in het verdedigen van de menselijke vrijheden en in het verweer tegen onderdrukkende autoriteiten. De slogan van de Iraanse demonstranten – ‘Vrouwen, leven, vrijheid’ – kan niet anders dan ook de onze zijn.”