Sms-nummer 8989 ook tegen gaybashing gebruiken

Op 23 september 2013

De Gentse N-VA is blij met de invoering van het sms-nummer 8989 tegen raciale discriminatie in het uitgaansleven. Toch blijft het een gemiste kans dat het nieuwe nummer niet tegelijk actief ingezet wordt tegen gaybashing – fysieke én verbale agressie tegen holebi’s en transgenders.

N-VA Gemeenteraadslid Karlijn Deene legt daarom maandag in de gemeenteraad een voorstel van raadsbesluit op tafel waarin wordt gevraagd dat het stadsbestuur het nieuwe nummer expliciet ook openstelt voor het melden van gaybashing in het uitgaansleven. Ook zal gevraagd worden dat de stad in overleg met de holebi-organisaties een uitgebreide bekendmakingscampagne rond dit meldingsnummer opzet.

Karlijn Deene: “Ik hoop dat het stadsbestuur ingaat op het voorstel. Indien niet zullen we  iedereen oproepen om alle gevallen van gaybashing – aan horecazaken en elders, overdag of ’s nachts – toch te melden via het nummer 8989. Het is dan aan de stad en het meldpunt discriminatie om deze meldingen ernstig te nemen.”

Dat er nood is aan een laagdrempelig registratiesysteem m.b.t. gaybashing blijkt uit de cijfers die burgemeester Termont maandag tijdens de commissie Algemene Zaken verstrekte. De gaybashing-app die in 2012 werd gelanceerd gaf na één maand al 17 agressiegevallen voor Gent, een spijtige tweede plaats na Brussel. De politie registreerde daarentegen op een klein jaar tijd slechts 13 meldingen waarbij sprake was van homofobie.

Nochtans zijn deze cijfers cruciaal om een succesvol preventiebeleid uit te stippelen.

Karlijn Deene: “Er is nood aan een laagdrempelig sms-systeem. Holebi-jongeren die het slachtoffer werden van verbaal of zelfs relatief licht fysiek geweld stappen niet snel naar de politie, al zeker niet wanneer ze zich nog niet geout hebben. Maar een sms’je zullen ze gemakkelijker sturen.