Spelregels gemeenteraad niet gerespecteerd: schepen Decruynaere weigert zich te verantwoorden voor hoofddoek-débâcle.

Op 4 juli 2018, over deze onderwerpen: Integratie, Jeugd (+ onderwijs), Verkiezingen 2018

Gisteren diende N-VA een dwingend verzoek in om een extra vergadering van de gemeenteraadscommissie onderwijs samen te roepen over de démarche van schepen Decruynaere (Groen) om hoofddoeken toe te laten in de middelbare stadsscholen, en dit zonder de gemeenteraad daarover in te lichten. Vandaag heeft haar partijgenote en voorzitter van de commissie Zeneb Bensafia besloten om dit verzoek niet in te willigen, geheel tegen het reglement van de gemeenteraad in.

De regels zijn nochtans duidelijk. Artikel 38 zegt ondubbelzinnig: “Op verzoek van zeven raadsleden, waarvan minstens vier deel uitmaken van de betrokken commissie, is de voorzitter van de algemene commissie verplicht om de commissie samen te roepen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daartoe bezorgen deze raadsleden hun verzoek en voorstel tot agenda aan de stadssecretaris, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de commissie.” De N-VA-fractie telt 8 raadsleden, waarvan er 4 lid zijn van de commissie onderwijs.

Fractievoorzitter Elke Sleurs: “Dat commissievoorzitter Bensafia haar groene collega op deze manier de hand boven het hoofd houdt, is ongehoord. Dit is een loopje nemen met de verkozenen van de Gentse bevolking. Groen, dat altijd de mond vol heeft over co-creatie en participatie, kan zelfs de gewone regels van de lokale democratie niet respecteren. Ik roep collega Bensafia en ook de voorzitter van de gemeenteraad, burgemeester Termont, publiekelijk op om deze ondemocratische beslissing te herroepen. Desnoods volgt er een klacht bij de gouverneur.”

Gemeenteraadslid Sandra Van Renterghem: “Dit is het absolute dieptepunt voor schepen Decruynaere. Via collega Bensafia weigeren om zich te komen verantwoorden voor een kwestie die de nationale publieke opinie de voorbije dagen beroerde, is een echt zwaktebod. Tot twee keer toe probeert de schepen nu al de gemeenteraad te ontlopen. Ik kan niet anders dan zeggen dat dit getuigt van minachting voor de raadsleden.”

Inhoudelijk is N-VA zoals bekend geen voorstander van een verplichting om hoofddoeken op scholen toe te laten. N-VA wil in de eerste plaats de vrijheid van meisjes waarborgen om geen hoofddoek te moeten dragen. Met N-VA willen we de echte problemen aanpakken: minder jongeren die geen diploma halen en een betere doorstroming van leerlingen naar het hoger onderwijs, met name ook van jongeren met een migratieachtergrond.